Legislatíva o náhradách za zrušené dovolenky sa meniť nebude. Žaloba EK je nedorozumenie, tvrdí rezort

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
cestovná kancelária, dovolenka
Cestovné kancelárie sa dočkali návratnej finančnej pomoci od štátu. Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

Opatrenia a zákazy súvisiace s pandémiou na dlhý čas znemožnili mnohým vycestovať na vytúženú dovolenku. Väčšiu nervozitu pociťovali tí, ktorí si ju už zaplatili, no nemohli na ňu ísť.

Ak nechceli čakať na zlepšenie situácie, chceli od cestovnej kancelárie naspäť svoje peniaze. V rámci Európskej únie (EÚ) pristupovali štáty k riešeniu situácie rôznym spôsobom.

Dve možnosti

Niektoré krajiny v marci minulého roka umožnili cestovným kanceláriám načerpať pôžičky. Vďaka nim mohli vrátiť peniaze svojim klientom.

Ďalšia skupina niekoľkých štátov prijala zákon, ktorý umožnil cestovkám odložiť svoje plnenia na neskoršie obdobie, ktoré bude priaznivé pre cestovanie.

Tu nastal rozpor so smernicou EÚ, ktorá v rámci ochrany spotrebiteľa hovorí, že by mal dostať peniaze naspäť do 14 dní.

Slovenský variant

Slovenská vláda zvažovala obidve možnosti – načerpanie úverov alebo ísť po vzore druhého modelu, ktorý zaviedla napríklad aj Česká republika.

„Pre cestovné kancelárie bolo dôležité uvoľniť tlak, ktorý v tom čase bol. Pričom nám bolo kvázi jedno, ktorým z týchto spôsobov. Išlo nám o to, aby bol čo najspokojnejší náš klient,“ vyjadril sa pre portál NašaDoprava.sk prezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr Roman Berkes.

Na Slovensku bol vlani prijatý zákon, na základe ktorého, ak sa cestovná kancelária nedohodne s klientom inak, musí mu vrátiť peniaze najneskôr do 14. septembra 2021.

Žaloba Európskej komisie

V júli 2020 Európska komisia (EK) začala postup v prípade porušenia povinnosti proti Slovensku a ďalším deviatim členským štátom za to, že zaviedli pravidlá pre dovolenkové balíky, ktoré neboli v súlade s európskou smernicou o balíkoch cestovných služieb.

Následne v októbri pristúpila k ďalšej fáze postupu v prípade nesplnenia povinnosti a zaslala Slovensku odôvodnené stanovisko. V decembri naň Slovensko odpovedalo a poskytlo návrh legislatívnej zmeny.

Zmenu malo Slovensko prijať v marci 2021 s účinnosťou od 1. mája 2021. Koncom marca však Európsku komisiu informovala, že pozmeňujúci návrh zatiaľ neprijali a že sa začne nový legislatívny postup.

Keďže Slovensko svoje právne predpisy stále nezmenilo, EK rozhodla postúpiť prípad Súdnemu dvoru EÚ.

Ide o nedorozumenie

V októbri 2020 EK ukončila konania proti Česku, Grécku, Francúzsku, Taliansku, Poľsku a Portugalsku, ktorých ustanovenia odchyľujúce sa od smernice o balíkoch cestovných služieb stratili platnosť alebo boli zrušené.

Chorvátsko komisiu informovalo, že jeho ustanovenia, ktoré sa odchyľujú od smernice, budú zrušené v júni.

Rovnako aj slovenské ministerstvo hospodárstva uviedlo, že riešenie situácie bolo od začiatku časovo limitované do konca augusta 2021, teda novela počítala od začiatku s automatickým ukončením dočasných riešení a vrátením sa do stavu spred novely.

„Pôvodne sa síce uvažovalo o prijatí ďalšej zmeny, ale vzhľadom na dĺžku legislatívneho procesu sa od tohto riešenia nakoniec upustilo,“ vyjadrilo sa v stanovisku.

Zároveň pripomína, že EK síce rozhodla o podaní žaloby, ale to ešte nie je podanie žaloby samotnej. „Ministerstvo hospodárstva SR preto využije priestor na vysvetlenie vzniknutej situácie komisii, keďže z nášho pohľadu ide o nedorozumenie,“ informoval portál NašaDoprava.sk tlačový odbor rezortu.

Klienti nemusia mať strach

Právny spor sa podľa prezidenta asociácie cestoviek týka len vlády a EK. „Dôležité je, aby sa nespustila vlna nervozity alebo očakávaní v neprospech klientov. Žaloba nemá žiaden vplyv na súčasný vzťah medzi klientom a cestovnou kanceláriou,“ objasnil.

Zlepšovanie pandemickej situácie nielen na Slovensku, ale aj v mnohých iných krajinách, otvára hranice a tým aj možnosť na vycestovanie na dovolenku.

Podľa cestovných kancelárií sú však stále zájazdy, ktoré nebudú môcť realizovať, keďže niektoré krajiny zostávajú zatvorené. „Týmto klientom najneskôr do 14. septembra peniaze vyplatíme,“ ubezpečil Roman Berkes.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Roman Berkes
Firmy a inštitúcie EU Európska úniaEurópska komisia (EK)MH Ministerstvo hospodárstva SRSACKA Slovenská asociácia cestovných kancelárií a cestovných agentúr