Dlho očakávaný proces liberalizácie dotovanej osobnej železničnej dopravy na Slovensku na objednávku štátu štartuje opatrne na krátkom regionálnom traťovom úseku Žilina – Rajec (21 kilometrov).
Nasledovať budú súťaže na výber dopravcu na ďalšie regionálne trasy Bratislava – Dunajská Streda – Komárno (100 km) a Košice – Moldava nad Bodvou (31 km).
Až na základe skúseností z týchto tendrov by malo Ministerstvo dopravy a výstavby SR rozhodnúť o ďalšom postupe liberalizácie, ako aj o zozname tratí, kde by mali byť ďalšie súťaže na prevádzku vlakov.
Malo by to perspektívne umožniť prístup ostatných vlakových dopravcov, vrátane súkromných, na domáce koľajnice. Hlavným zámerom je podľa štátu zvýšiť konkurencieschopnosť na železniciach a dosiahnuť kvalitnejšie služby pre cestujúcich.
Takmer výhradným prevádzkovateľom osobnej vlakovej dopravy vo verejnom záujme je štátna Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., (ZSSK). Okrem nej vykonáva dotovanú prepravu vlakmi iba spoločnosť RegioJet, aj to len na spomínanej trati medzi Bratislavou a Komárnom.
RegioJet: Nereálny termín začatia prevádzky
Práve súkromný dopravca, ktorého žlté vlaky premávajú z hlavného mesta cez celý Žitný ostrov a späť, má výhrady k prvému vyhlásenému tendru na trati Žilina – Rajec.
Vznikajú dohady, či podmienky nezvýhodňujú národného dopravcu, aby na tejto trase pokračoval aj ďalších desať rokov. Vybraný dopravca na základe súťaže by mal zabezpečovať prevádzku vlakov na tomto úseku už od februára budúceho roka.
Teda pol roka od začiatku tendra, pričom záujemcovia sa môžu prihlásiť do 6. septembra. Až ten, kto splní podmienky účasti, bude mať možnosť oboznámiť sa s podrobnými súťažnými podkladmi. A teda aj s rozsahom vlakov na trati, cestovným poriadkom a finančnými podmienkami.
„Čo sa týka trate Žilina – Rajec, vidíme jeden zásadný problém, ktorým by sa ministerstvo dopravy, pokiaľ má ísť o férovú súťaž, malo ihneď zaoberať. Uvedený termín začatia prevádzky 1. februára 2020 je úplne nereálny,“ upozornil hovorca RegioJet-u Aleš Ondrůj.
Na prípravu po vyhlásení výsledkov výberu dopravcu by tak mali zostať dva, tri mesiace. To je podľa dopravcu nereálne krátko. „Iba nábor nových zamestnancov, ktorí musia najprv podať výpovede s dvojmesačnou lehotou, bude trvať najmenej pol roka,“ pokračoval hovorca dopravcu.
„V prípade zaistenia vozidiel sú tieto lehoty ešte dlhšie a najkratší možný čas je od vyhlásenia výsledkov súťaže do termínu začatia prevádzky najmenej trinásť až pätnásť mesiacov,“ dodal Ondrůj.
Na prípravu bolo dosť času, oponuje ministerstvo
Ministerstvo dopravy tvrdí, že pripravuje liberalizáciu už dlhodobo a pravidelne o nej informuje. „Predbežné oznámenia súťaží boli zverejnené v Úradnom vestníku EÚ už v priebehu minulého roka. Samotná súťaž potom, v zmysle nariadenia, môže začať najskôr rok po zverejnení predbežného oznámenia,“ reagoval rezort dopravy.
„Aj z tohto dôvodu môžeme povedať, že prípadní záujemcovia, dopravcovia mali dostatok času pripraviť sa na samotné vyhlásenie súťaže, ktorú sme odštartovali,“ podotklo ministerstvo dopravy.
ZSSK má záujem zostať dopravcom na trati
Národný vlakový dopravca už potvrdil, že sa do súťaže plánuje zapojiť a má záujem pokračovať v prevádzke osobnej dopravy na trati Žilina – Rajec. To, že tam v súčasnosti jazdia jeho vlaky, nepovažuje za svoju zásadnú výhodu v tendri. Chce poskytnúť efektívne riešenia dopravy pre všetky trate, kde budú vyhlásené súťaže.
„Vďaka aktuálnej realizácii dopravnej obsluhy na traťovom úseku sú nám známe miestne pomery, zvyklosti a správanie sa cestujúcich,“ informoval nás hovorca ZSSK Tomáš Kováč.
Spoločnosť je súčasne ako partner v úzkom kontakte so samosprávou pri budovaní Integrovaného dopravného systému (IDS) a citlivo vníma príležitosti, ale i slabé stránky súčasného zabezpečenia dopravnej obsluhy na trati.
„Uvedený stav však nevnímame ako zásadnú výhodu pri účasti vo verejnej súťaži. Naše šance pokračovať v zabezpečení dopravnej obsluhy sú otvorené a veríme, že budeme dopravcom na traťovom úseku aj v ďalšom období,“ dodal Kováč.
Mohlo by vás zaujímať: Národný vlakový dopravca chce prevádzkovať trate Žilina – Rajec
Nevyhovujúci technický stav trate
ZSSK zároveň poukázala na nevyhovujúci technický stav infraštruktúry, ktorý nezodpovedá potenciálu trate Žilina – Rajec.
„Uvedený ideálny rozsah dopravných výkonov dnes nie je na traťovom úseku realizovateľný vzhľadom na kapacitu a technické vybavenie železničnej infraštruktúry, ako aj v súčasnosti limitovanú objednávku dopravných výkonov zo strany štátu,“ dodal Kováč.
Cenký: Unáhlený a nedostatočne pripravený zámer
Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Rastislav Cenký si myslí, že krátky čas na prípravu záujemcov a vyžadovaný rýchly nástup na trať nahráva ZSSK. Plánovaný zámer ministerstva dopravy liberalizovať železničnú dopravu na trati Žilina – Rajec považuje za unáhlený a nedostatočne pripravený.
„Liberalizáciu osobnej železničnej dopravy je potrebné riešiť koncepčne a koordinovane v rámci celej verejnej dopravy SR, Nekoncepčný a nekoordinovaný prístup totiž môže viesť k zhoršeniu kvality verejnej osobnej dopravy, alebo neodôvodnenému navýšeniu dotácií zo strany štátu,“ upozornil Cenký.
Inštitút navrhuje, aby príprava cieľov, podmienok, spôsobu a postupu liberalizácie železničnej osobnej dopravy bola zahrnutá do hlavných úloh pripravovanej Národnej dopravnej agentúry, ktorá bude zodpovedná za koncepčné riešenie verejnej dopravy.
Liberalizáciu navrhujú zastaviť
„Súčasný zámer liberalizácie navrhujeme pozastaviť a pokračovať v ňom až po vytvorení plánu dopravnej obsluhy, a to najneskôr o päť rokov. Akékoľvek nové zmluvy na dopravnú obslužnosť uzatvárané po roku 2019 odporúčame uzavrieť na prechodné obdobia najviac päť rokov,“ priblížil Cenký.
Z doterajších krokov podľa neho nie je zrejmé, aké má ministerstvo dopravy očakávania zo zavedenia liberalizácie. Primárnym cieľom by nemala byť výmena súčasného štátneho dopravcu iným dopravcom, ale prilákanie nových cestujúcich, zvýšenie kvality prepravy a zefektívnenie štátnych dotácií na dopravu osôb.
„Liberalizácia musí byť nastavená tak, že železničná doprava ako taká bude naďalej vytvárať systémový komplexne previazaný a inými dopravnými módmi doplňovaný systém s cieľom napĺňania podmienok verejného záujmu, dopravnej politiky štátu a pokrytia požiadavky obyvateľov v jednotlivých regiónoch,“ dodal Cenký.
Výber nového dopravcu musí byť podľa šéfa IDH nastavený tak, aby počas celej platnosti novej zmluvy zabezpečil adekvátnu kvalitu, kapacitu a počet spojov.