Nižšie vodné stavy v súčasnosti ovplyvňujú aj prevádzku plavidiel na slovenskom úseku Dunaja. Napriek tomu je plavba plavidiel alebo zostáv na Dunaji vo všeobecnosti možná, aktuálne zatiaľ zastavená nebola.
Pre agentúru SITA to v piatok potvrdil Dopravný úrad, ktorý vykonáva štátnu správu a štátny odborný dozor aj vo vnútrozemskej plavbe cez jednu zo svojich troch divízií. V danej situácii podľa Dopravného úradu nie je potrebné prijímať opatrenia.
Situácia sa môže zmeniť
Za posledné desaťročia sa nestalo, že by plavba na slovenskom úseku Dunaja bola zastavená pre klesajúci prietok ako následok nedostatočných zrážok.
V piatok 19. augusta o 6:00 dosiahol vodný stav na vodomernej stanici Devín 120 centimetrov a očakávala sa ustálenosť vodnej hladiny s krátkodobo miernym stúpnutím v priebehu dňa.
„Momentálne hladina v Dunaji ovplyvnená zníženým prietokom je síce nízka, ale ešte nedosahuje úroveň takých hodnôt ako napríklad na prelome novembra a decembra 2011, kedy boli v rozmedzí od 28. 11. do 1. 12. o 6:00 na vodomernej stanici Devín namerané hodnoty vodného stavu od 88 centimetrov do 93 centimetrov,“ uviedla vedúca kancelárie predsedu Dopravného úradu Lucia Patznerová.
Situácia na Dunaji sa vzhľadom na prognózu Slovenského hydrometeorologického ústavu môže v najbližších dňoch zmeniť, vplyvom zrážok v Rakúsku je možný predpoklad stúpania vodnej hladiny.
Problém ekonomickej výhodnosti
„Vodcovia plavidiel a zostáv musia prispôsobiť ponor svojich plavidiel alebo zostáv aktuálnemu vodnému stavu a hláseným brodom, kde nie je dosiahnutá plavebná hĺbka na základe odporučení Dunajskej komisie,“ upozornila Patznerová.
Vodcovia plavidiel podľa nej tiež majú venovať zvýšenú pozornosť pri plavbe, aby nevybočili z plavebnej dráhy a nenasadli na plytčinu.
Hladina vody v najväčšej nemeckej rieke Rýn je blízko kritického minima, lodná preprava tovaru sa môže zastaviť
„V súvislosti s nižšou hladinou Dunaja nastáva pri plavidlách a zostavách prepravujúcich tovary problém ekonomickej výhodnosti takejto dopravy pri preprave tovarov, nakoľko musia svoj ponor prispôsobiť vodnému stavu, čo má priamy dopad na množstvo prepravovaného tovaru,“ priblížila Patznerová.
Úrad môže zastaviť plavbu
Pri neodhadnutí a neprispôsobení ponoru plavidiel a zostáv vodnému stavu nastáva riziko nasadnutia, poprípade vzniku plavebnej nehody.
Dopravný úrad podľa zákona o vnútrozemskej plavbe môže nariadiť okamžité zastavenie plavby v prípade povodňových prietokov na žiadosť povodňových orgánov, ľadochodu alebo bezprostredného ohrozenia bezpečnosti plavebnej prevádzky.
A to napríklad v prípade mimoriadnej manipulácie na Vodnom diele Gabčíkovo znížením hladiny, ktorá už neumožňuje bezpečnú plavbu, či pri plavebnej nehode, ak by nebola možná bezpečná plavba v plavebnej dráhe. Zastavenie plavby by znamenalo zastavenie prepravy tovarov a osôb po vodnej ceste.