Obchádzkové trasy v súvislosti s dopravnými obmedzeniami v Bratislave boli podľa generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dopravného, a. s., v Žiline Ľubomíra Palčáka navrhnuté tak, aby mali čo najmenší dopad na cestujúcu verejnosť. Upozorňuje však, že vzhľadom na súčasný dopravný prúd v špičkách nie je možné významnejšie regulovať ich priepustnosť, pokiaľ časť obyvateľstva neprestúpi do hromadnej dopravy.
Čo hovoríte na rozsiahle dopravné obmedzenia v Bratislave pre uzavretie ulice Mlynské nivy, mimorúrovňovej križovatky Prievoz a zjazdov z Prístavného mosta?
– Dopravné obmedzenia nevyhnutne súvisia s kompletnou rekonštrukciou križovatky Prievoz, ktorá v súčasnej konfigurácii predstavuje z hľadiska bezpečnosti jeden z najkritickejších uzlov v Bratislave. Jej rekonštrukcia súvisí v tejto lokalite s napojením budúcej rýchlostnej cesty R7 na diaľnicu D1 a Bajkalskú ulicu. Konzorcium D4/R7 v spolupráci s magistrátom etapizovali výstavbu projektu a navrhli obchádzkové trasy tak, aby mali čo najmenší dopad na cestujúcu verejnosť. Treba však povedať, že aj na obchádzkových trasách je už v súčasnosti dopravný prúd v dopravných špičkách saturovaný a nie je možné významnejšie regulovať ich priepustnosť pokiaľ nedôjde k prestupu časti obyvateľstva do prostriedkov hromadnej dopravy. Uzavretie ulice Mlynské nivy súvisí s rekonštrukciou autobusovej stanice a výstavbou rozsiahleho obchodného komplexu. Bolo logické termínovo zladiť dopravné obmedzenia z dôvodu realizácie viacerých projektov v širšej dopravnej zóne.
Aký vplyv na individuálnu a verejnú dopravu v hlavnom meste budú mať tieto obmedzenia, čo môžeme očakávať?
– Vodiči využívajúci navrhnuté obchádzkové trasy musia rátať s časovým zdržaním, ktorého rozsah bude závisieť od rozloženia dopravnej záťaže v dennej dobe a motivácie obyvateľstva využiť alternatívu v podobe verejnej dopravy, ktorá bude jazdiť po vyhradených BUS pruhoch so zvýšenou preferenciou v križovatkách. Najväčšie problémy nielen z hľadiska plynulosti, ale aj bezpečnosti, sa dajú očakávať v prvých ostrých pracovných dňoch dopravných obmedzení. Postupne si vodiči zvyknú a dopravný systém sa vzhľadom na reálnu dopravnú interakciu v zónach vedenia obchádzkových trás pozvoľna stabilizuje.
Sú pruhy, či záchytné parkoviská bez posilnenia spojov mestskej hromadnej dopravy dostatočné opatrenia, aby motoristi prestúpili z áut do verejnej dopravy?
– Reálny dopyt po verejnej doprave sa preukáže v prvých pracovných dňoch dopravných obmedzení. V prípade, ak sa preukáže potreba navýšenia kapacity, predpokladám, že dopravný podnik v koordinácii s magistrátom bude operatívne intervenovať na úrovni zvýšenia dopravnej ponuky podľa potrieb verejnosti.
Čo by ste odporučili cestujúcim a motoristom, ktorí dochádzajú do centra Bratislavy z jej okrajových častí a z okolitého regiónu?
– Motoristi by sa počas trvania dopravných obmedzení mali vybaviť dávkou trpezlivosti, mali by byť voči sebe viac ohľaduplní, sledovať dočasné dopravné značenie, dodržiavať pokyny polície, ideálne dopredu si naštudovať obchádzkové trasy pri jednotlivých etapách výstavby a pri plánovaní svojich ciest uvažovať s dostatočnou časovou rezervou. Na cestných komunikáciách dotknutých výstavbou by mali dbať na zvýšenú bezpečnosť aj vzhľadom na zraniteľných účastníkov cestnej premávky a v prípade škodových udalostí zvýšiť opatrnosť pri prejazde dotknutým miestom.
Nakoľko môžu regionálne vlaky a autobusy zvládnuť prípadný zvýšený záujem o ich využitie na cestu do hlavného mesta?
– Na zvýšený dopyt po verejnej doprave bude možné zo strany dopravcov reagovať až pri preukázaní nedostatočnej prepravnej kapacity aktuálne nastavenej dopravnej ponuky. Z hľadiska kapacity infraštruktúry existuje dostatočný priestor na rozšírenie disponibilnej ponuky dopravných služieb pri opodstatnenom záujme verejnosti. V prípade, ak by tieto dopravné módy verejnej dopravy zostali pre v súčasnosti individuálne cestujúcu verejnosť atraktívne aj po ukončení dopravných obmedzení v súvislosti s výstavbou križovatky Prievoz a multikomplexu vrátane autobusovej stanice na ulici Mlynské nivy, Bratislave by odľahčenie od individuálneho motorizmu pomohlo nielen z hľadiska plynulosti dopravy, ale aj celkového emisného zaťaženia hlavného mesta.