Dôležitý pre vodičov je nielen termín dokončenia diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7, ale aj ich kvalita, povedal poslanec Národnej rady SR Miroslav Ivan pred prieskumom.
Na stavbe úsekov diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí Bratislavy sa v utorok 4. júna uskutoční poslanecký prieskum. Dôvodom je aktuálna situácia aj v súvislosti s používaním nevhodných materiálov pri výstavbe násypov, čo na základe odobratých vzoriek odhalili predbežné testy v rámci ekoauditu. Prieskum inicioval a po schválení parlamentným výborom pre hospodárske záležitosti ho aj bude viesť poslanec Národnej rady SR Miroslav Ivan (SaS). V rozhovore povedal, že Ministerstvo dopravy a výstavby SR, ako verejný obstarávateľ, nemalo od začiatku dostatočnú kontrolu nad touto stavbou.
Čo hlavne očakávate od poslaneckého prieskumu na stavbe diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7?
– Očakávame, že sa konečne dozvieme, kto je zástupca ministerstva dopravy, respektíve obstarávateľa v tomto prípade, kto stráži, či je všetko v poriadku na tejto stavbe. Či sa používajú vhodné stavebné materiály, či sa tam nevozia škodlivé látky a či sa robia kontroly únosnosti jednotlivých vrstiev tak, ako by sa mali.
Takže očakávame, že nám predložia správy o týchto kontrolách, o priebehu výstavby na mieste stavby a že si vypočujeme kompletnú správu o tom, ako stavba pokračuje a akým spôsobom je v priebehu výstavby kontrolovaná.
Predbežné testy na stavbe úsekov D4 nezistili kontamináciu, ale odhalili používanie materiálov v rozpore s podmienkami. Ak to potvrdia aj dodatočné testy, ako by malo, či mohlo reagovať Ministerstvo dopravy a výstavby SR?
– Ministerstvo malo konať oveľa skôr, malo mať kontrolu nad touto stavbou od začiatku. Po troch rokoch od uzavretia koncesnej zmluvy a následného začatia stavby sa dozvedáme, že sú tam nejaké problémy. Nemali vôbec vzniknúť.
Koncesnú zmluvu o výstavbe a prevádzke D4 a R7 podpísali už v roku 2016. Už vtedy mal byť vymenovaný človek za obstarávateľa (ministerstvo dopravy), ktorý tam bude trebárs dennodenne ak je treba a kontrolovať výstavbu. A nemalo sa čakať na podnety občianskych združení, alebo občanov, ktorí si všimli nejaký problém na tejto stavbe. Čiže tomu bolo treba predovšetkým predísť.
Teraz sme v situácii, že musíme to skontrolovať, vyšli na povrch nejaké veci a ak to bude pravda, tak, samozrejme, minister ako štatutár musí zaveliť a žiadať nápravu. Ak to bude potrebné, vymeniť vrstvy násypov. Stále je lepšie urobiť to dnes, ako keby sme sa to dozvedeli neskôr, v prípade, že už budú naťahané horné vrstvy násypov, namontované zvodidlá a podobne.
Aj za cenu, že sa zvýšia náklady na stavebné práce a predĺžia lehoty dokončenia?
– Ak sa nejaké náklady zvýšia, tak idú na vrub koncesionára. Štát má podpísanú zmluvu o termíne, kedy to má byť zhotovené a odovzdané do užívania. Sú tam popísané aj pokuty, ktoré bude koncesionár platiť, ak to nebude načas hotové. Možno aj ten si bude uplatňovať nejaké iné sankcie z dôvodu rôznych nesplnených termínov zo strany štátu pri schvaľovacích konaniach.
V každom prípade musí sa to dotiahnuť. Poškodení na tom budú motoristi, ktorí už roky márne čakajú na obchvat Bratislavy.
Motoristov zaujíma, či budú splnené pôvodné termíny dokončenia úsekov D4 a R7 v roku 2020?
– Dôležité pre motoristov sú ako termín dokončenia, tak aj kvalita diela. Nemá význam, aby dielo bolo zle vyhotovené, ak sa má potom diaľnica po niekoľkých týždňoch, mesiacoch uzavrieť pre nedostatky a že nie je spôsobilá na užívanie.
Určite je dôležité, aby kontrola bola počas výstavby. Je zlé a je to sklamaním aj pre mňa, že ministerstvo nemalo od začiatku zjavne dostatočnú kontrolu nad touto stavbou.