- aktualizované 13. apríla 12:27
Európska služba elektronického výberu mýta (EETS) by mala na Slovensku začať fungovať v septembri tohto roka. Ministerstvo dopravy a výstavby a Národná diaľničná spoločnosť, a. s., (NDS) aktuálne rokujú s tromi poskytovateľmi tejto služby.
Plynulý výber mýta
Zavedenie medzinárodného mýta umožní, že od začiatku budúceho roka bude plynule pokračovať výber mýta aj po tom, čo koncom aktuálneho roka uplynie zmluva so súčasným prevádzkovateľom národného mýtneho systému, so spoločnosťou SkyToll, a. s.
Dialničiari vybrali vo februári na mýte viac ako 18-miliónov eur, mobilné jednotky opäť riešili stovky nezodpovedných vodičov
Minister dopravy Andrej Doležal (nom. Sme rodina) a riaditeľ úseku spoplatnenia a informačných technológií NDS Jaroslav Ivanco to potvrdili v stredu na stretnutí s médiami.
Efektívna kontrola systému
Nový domáci mýtny systém po dokončení verejného obstarávania na jeho vybudovanie a poskytovanie mýtnych služieb, ako aj kontrolný systém by mal byť efektívnejší a lacnejší.
NDS by chcela mať vyhodnotené ponuky v tendri na rozšírenie D1 pri Bratislave do konca apríla
Náklady na prevádzku mýtneho systému pri ročných výnosoch 230 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH) by sa mali znížiť z terajších 85 miliónov eur, resp. 37 percent zhruba na 25,5 miliónov eur, teda na 11 percent. Čisté výnosy z výberu mýta by sa tak mali zvýšiť zo 63 na 89 percent.
„Hlavný cieľ je, aby nový mýtny systém bol významne efektívnejší ako súčasný. V budúcnosti chceme mať nákladovosť do 11 percent. V súvislosti s implementáciou nového mýtneho systému implementujeme aj medzinárodné mýto. Sme posledná krajina v Európe, ktorá takýto medzinárodný mýtny systém nemá,“ povedal Doležal.
Medzinárodný systém je výhodnejší
Európske nariadenie je podľa neho o tom, aby dopravcovia mohli ideálne jazdiť po celej Európe s jednou mýtnou jednotkou, za ktorú dostanú jednu faktúru. Náklady na zavedenie modulu medzinárodného mýta sú 6 mil. eur, štát ho bude vlastniť so zdrojovými kódmi a bude ho môcť naďalej využívať.
„Každý, kto bude spĺňať štandardy EETS, bude pripustený do nášho medzinárodného mýta. Ak SkyToll bude poskytovateľom medzinárodného mýta, v súčasnosti nie je, bude môcť o to požiadať,“ uviedol minister dopravy.
O vybudovanie mýtneho systému sa uchádzalo viacero záujemcov, najlacnejšiu ponuku predložila firma CzechToll
Spustenie medzinárodného mýta na Slovensku do prevádzky v tomto roku bude znamenať konkurenciu pre terajší národný mýtny systém a značne sa znížia náklady už súčasného mýta.
„Odplata alebo odmena za medzinárodné mýtne služby sa pohybuje v jednotkách percent, je to významne nákladovo efektívnejšie ako národný systém,“ podotkol Doležal.