Úsek železničnej trate medzi Bratislavou, Leopoldovom, Novým Mestom nad Váhom a Púchovom, ktorý je súčasťou medzinárodného baltsko-jadranského koridoru, čaká rozsiahla modernizácia a digitalizácia. Projekt realizuje spoločnosť Siemens Mobility na základe zmluvy so Železnicami Slovenskej republiky (ŽSR). Cieľom je zvýšiť efektivitu železničnej prevádzky na viac ako 150 kilometroch trate.
Modernizácia zahŕňa rozšírenie návestidiel a inštaláciu digitálneho riadiaceho systému na úseku Bratislava-Rača – Nové Mesto nad Váhom. Súčasťou projektu je aj prispôsobenie riadenia vlakovej dopravy na úseku Bratislava-Rača – Púchov európskym štandardom.
Ukončenie prác sa plánuje na rok 2026
Ukončenie prác sa predpokladá v prvej polovici roka 2026. „Naše technológie sú hnacou silou digitálnej transformácie. Železnice sa vďaka nej stávajú výkonnejšie, hospodárnejšie a efektívnejšie,“ uviedol výkonný riaditeľ Siemens Mobility Slovensko Branislav Voška.
Železničný uzol Žilina sa mení na nepoznanie, najväčšia modernizácia v jeho histórii pokračuje podľa plánu
ŽSR modernizáciu vníma ako dôležitý krok k zlepšeniu spoľahlivosti vlakovej dopravy. Výsledkom investície má byť vyššia plynulosť a menšie meškania dopravy. Generálny riaditeľ ŽSR Alexander Sako dodal, že železnice zareagovali na zvýšený dopyt dopravcov investíciou do traťových zabezpečovacích zariadení na úseku Leopoldov – Bratislava-Rača. „Tento krok rozhodne prispeje k zefektívneniu železničnej dopravy,“ uviedol Sako.
Nový systém Iltis zvýši priepustnosť trate
Na 92-kilometrovom úseku, vrátane ôsmich železničných staníc, budú nasadené digitálne systémy riadenia, rozšíria sa prvky návestidiel a nový systém Iltis (Integrovaný riadiaci a informačný systém) umožní zvýšiť priepustnosť trate. Obnovou na úseku Cífer – Trnava prejdú aj káblové trasy trakčného vedenia, železničná infraštruktúra v okolí Bratislavy sa zmodernizuje vďaka obnove káblových trás a pribudnú nové optické káble pre potreby riadiaceho systému medzi Trnavou a Novým Mestom.
Slovenské železnice zavádzajú nový celoeurópsky systém výmeny dát, prínos má mať aj pre cestujúcich
Zdokonalený systém Iltis N umožní automatizované plánovanie trás, skoré odhaľovanie konfliktov a efektívnejšie riadenie vlakovej dopravy. Výsledkom má byť vyššia frekvencia vlakov, efektívnejšia prevádzka a nižšie prevádzkové náklady.
Siemens Mobility na Slovensku zamestnáva približne 900 ľudí, pričom významnú úlohu zohráva inžinierske centrum v Žiline, ktoré pracuje na vývoji softvéru a hardvéru pre riadiace a bezpečnostné systémy železničnej dopravy po celom svete. V Bratislave sa zároveň nachádza kompetenčné centrum pre systém MIREL, využívaný v krajinách strednej Európy.