Meškanie vlakov na Slovensku sa výrazne znížilo, napriek úspechu sa v letnom období môže situácia meniť

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
ZSSK:  Sezónny vlak EuroNight Bratislava - Split
Odchod vlaku EuroNight počas tlačovej konferencie Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) pri príležitosti prvej tohtoročnej jazdy sezónneho vlaku EuroNight z Bratislavy do chorvátskeho Splitu. Bratislava, 3. máj 2024. Foto: archívne, SITA/Milan Illík.
Tento článok pre vás načítala AI.

Podľa dát manažéra železničnej infraštruktúry, Železníc Slovenskej republiky, ktoré spracoval Útvar hodnoty za peniaze Ministerstva financií SR, došlo na Slovensku k výraznému zníženiu priemerného meškanie vlakov pri medzikvartálnom porovnaní (Q2_2023 a Q2_2024) až o približne 18 percent.

Výrazné zlepšenie

Priamo o meškaniach vlakov len národného dopravcu vypovedajú informácie o plnení grafikonu vlakovej dopravy. Na základe údajov od začiatku roka Železničná spoločnosť dosiahla výrazné zlepšenia v porovnaní s rovnakým obdobím v predchádzajúcom roku.

Podielové plnenie (teda len za ZSSK) grafikonu v období január až jún 2024 dosiahlo priemerne 98,34 %, čo je citeľne lepšie ako v roku 2023 (97,69 %) a spĺňame objednávateľom prípustný limit meškania na úrovni minimálne 97,5 %. Tieto výsledky odrážajú úspešné úsilie spoločnosti v optimalizácii znižovania meškaní.

Jednotky KISS a Panter

„V Železničnej spoločnosti Slovensko sme sa od začiatku roka výrazne zamerali na plynulosť dopravy. Ide najmä o investície do nových vlakov a moderných technológií. Do prevádzky sme zaviedli nové vozidlá s modernými bezpečnostnými systémami, ako sú jednotky KISS a Panter, ktoré umožňujú rýchlejšiu jazdu a znižujú pravdepodobnosť meškania. Moderné technológie sme implementovali aj do ďalších vlakov, čo ešte viac zvyšuje bezpečnosť a rýchlosť vlakových spojov. Aj vďaka tomu sa na sieti slovenských železničných tratí zlepšila presnosť vlakových spojení, kde došlo k zníženiu meškania vlakov v cieľovej stanici, pri porovnávaní 2. kvartálu 2023 a 2. kvartálu 2024, v priemere takmer o dve minúty,” hovorí Peter Helexa, generálny riaditeľ ZSSK.

Napriek tomuto úspechu sa v letnom období môže situácia meniť. Leto je špecifické napríklad pre zvýšený počet prác na tratiach, rekonštrukcií tratí, či porúch v súvislosti s nevyspytateľným počasím (dažďu a vetru). Tieto problémy sa netýkajú len slovenských železníc, ale aj zahraničných železníc, ktoré môžu prenášať meškania na slovenské územie.

Desať najčastejších príčin meškania vlakov

Medzi 10 najčastejších príčin meškania vlakov patrí čakanie na prípoje a zmenené poradie vlakov, oprava, údržba a rekonštrukcia železničnej trate, technické problémy na trati či porucha vozidla. Ďalej je to počasie, nehoda na trati, zmena vedenia vlaku a personálne kapacity.

Svoju úlohu pri meškaniach zohrávajú aj riešenie situácií s konfliktnými cestujúcimi alebo zvýšený počet nastupujúcich a vystupujúcich cestujúcich môže spôsobiť meškanie. Každá z týchto situácií si vyžaduje čas na riešenie a môže ovplyvniť celkový harmonogram vlaku.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Peter Helexa
Firmy a inštitúcie MF Ministerstvo financií SRÚHP Útvar hodnoty za peniazeŽSR Železnice Slovenskej republikyZSSK Železničná spoločnosť Slovensko