Mesto Bratislava nemôže regulovať zdieľanú mobilitu, môže ju iba usmerniť. Dôvodom je chýbajúca legislatíva. Vyplýva to z vyjadrenia hovorkyne Bratislavy Kataríny Rajčanovej k otázke regulácie a sankcionovania užívateľov zdieľaných elektrických kolobežiek.
„Vzhľadom na to, že na národnej úrovni absentuje legislatíva na úpravu zdieľanej ekonomiky, do ktorej spadá aj zdieľaná mikromobilita, hlavné mesto Bratislava pripravilo zoznam odporúčaní a pravidiel pre prevádzkovateľov týchto služieb. Chýbajúca legislatíva nedáva hlavnému mestu možnosť regulovať a vydávať povolenia na prevádzku nad rámec zákona o cestnej premávke,“ uviedla hovorkyňa pre agentúru SITA.
Bratislavské Nové Mesto spustí regulované parkovanie v októbri, v Petržalke obnovili kontroly
Hlavné mesto zverejnilo návrh pravidiel zdieľanej mobility a pripravuje všeobecne záväzné nariadenie (VZN), ktoré bude tieto služby regulovať.
„Termín schválenia pripravovaného VZN zatiaľ nie je stanovený. Súčasťou prípravy budú aj verejné konzultácie, do ktorých sa bude môcť zapojiť odborná aj široká verejnosť,“ doplnila hovorkyňa.
Účastníci cestnej premávky
Dopravný analytik Ján Bazovský upozorňuje, že osoba pri jazde na elektrickej kolobežke môže v zmysle zákona využívať iba cestu, nie chodník.
„Chodec je aj osoba pohybujúca sa na kolobežke a na korčuliach. Ak má však kolobežka prídavný motorček, bez ohľadu na výkon ide už o vozidlo, ktoré je povinné jazdiť iba po ceste,“ vysvetľuje analytik. Bratislava podľa hovorkyne s prevádzkovateľmi služieb zdieľanej mobility komunikuje a žiada ich o dodržiavanie pravidiel a usmernenie užívateľov s dôrazom na bezpečnosť a dostupnosť služieb.
„Prvé týždne vnímame ako testovaciu fázu, kde si na pravidlá zvykajú užívatelia, ako aj iní obyvatelia. Napríklad spoločnosť Bolt má možnosť pokutovať svojich užívateľov pri nesprávnom parkovaní,“ uviedla hovorkyňa.
Rezidenčné parkovanie v bratislavskom Novom Meste sa odkladá, magistrát totiž zrušil niekoľko parkovacích miest
Služba Bolt má v súčasnosti v uliciach Bratislavy niekoľko stoviek zdieľaných elektrických kolobežiek. Tie sú dostupnú v centre mesta, v Petržalke, časti Ružinova a Karlovej Vsi.
Oblasť používania sa rozšírila od Dúbravky až po Raču. Spoločnosť plánuje zavedenie doporučených miest pre parkovanie, ktoré budú viditeľné v aplikácii.
Problém parkovania v Bratislave
„Zároveň s magistrátom spolupracujeme na problematike parkovania. Tiež by sme sa radi zamerali na lepšiu edukáciu užívateľov v aplikácii a cez sociálne siete,“ uviedol pre agentúru SITA regionálny manažér spoločnosti Bolt pre strednú Európu Roman Sysel a dodal, že snahou spoločnosti je, aby nedochádzalo k situáciám, keď nevhodne zaparkovaná kolobežka je prekážkou pre chodcov alebo ostatných účastníkov cestnej premávky.
Aká je pravda o ekologických hybridných autách? Nie je to veľmi ružové
V rámci momentálnych opatrení musí každý užívateľ pri ukončení jazdy kolobežku vyfotiť. „Táto fotografia slúži mimo iného aj pre potreby edukácie našich užívateľov, keď sú na základe náhodnej kontroly zo strany našej podpory kontaktovaní a upozornení na zle zaparkovanú kolobežku,“ vysvetlil Sysel a doplnil, že všetci noví užívatelia sú pred prvým použitím v aplikácii informovaní o pravidlách správneho parkovania. Spoločnosť nechce konkretizovať presné počty zničených a poškodených kolobežiek.
„Pokutu vo výške 30 eur udeľujeme užívateľom, ktorí nechajú kolobežku zaparkovanú mimo povolenej zóny. Ďalších nezodpovedných užívateľov poškodzujúcich kolobežky riešime v spolupráci s úradnými autoritami,“ uzavrel Sysel.