Ministerstvo dopravy a výstavby SR začalo kampaň na sociálnych sieťach s názvom #ideminak. Cieľom je znížiť počet áut na cestách využívaním verejnej osobnej dopravy, zdieľaných vozidiel alebo alternatívnych dopravných prostriedkov.
Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek bude v rámci kampane #ideminak okrem iných spôsobov dopravy zdieľať vládne auto s niektorými vybranými ľuďmi idúcimi ráno do práce v Bratislave.
Zámerom kampane, ktorú rezort v pondelok začal na sociálnych sieťach, je znížiť počet vozidiel na cestách využívaním verejnej osobnej dopravy, zdieľaných áut (carsharingu) alebo alternatívnych dopravných prostriedkov.
Érsek chce ísť osobným príkladom
„Ministerstvo dopravy robí viacero krokov na podporu verejnej osobnej dopravy, pozornosť venujeme najmä posilneniu vlakovej dopravy, ale kľúčová je v tomto smere podpora ľudí, ktorí každý deň chodia do práce,“ povedal minister Érsek. „Preto som sa rozhodol, že aj osobným príkladom budem motivovať ľudí, že do práce sa dá ísť aj inak a každý môže zabojovať proti dopravnej zápche,“ uviedol.
Liberáli: Je to typické PR vládneho činiteľa
Strana Sloboda a Solidarita (SaS) informovala, že Érsek by mal konať v prvom rade ako minister, nie ako taxikár. Konanie ministra, ktorý v reakcii na aktuálne dopravné zápchy v Bratislave a jej okolí v súvislosti so stavbou obchvatu pozýva do vládnej limuzíny občanov s rovnakou cestou do práce, ako má on, považujú liberáli za typické PR vládneho činiteľa.
Poslanec Národnej rady SR a tímlíder SaS pre dopravu Miroslav Ivan pripomína Érsekovi, že do jeho limuzíny sa okrem neho a šoféra zmestia dvaja, maximálne traja cestujúci. „To je žalostne málo oproti možnostiam zlegalizovaného tzv. zdieľaného cestovania,“ uviedol Ivan.
Niektorí vyžrebovaní sa zvezú do práce s ministrom
Do kampane #ideminak sa podľa ministerstva dopravy môže od septembra zapojiť každý, kto na cestu do práce alebo za povinnosťami využije alternatívu voči osobnej automobilovej doprave, kde vo väčšine prípadov sedí v jednom aute len jeden človek.
„Okrem zdieľaného cestovania je možné využívať aj vlaky, autobusy, bicykel a podobne. Stačí, ak sa počas tejto cesty každý, kto sa zapojí do kampane, odfotí a svoju fotku zverejní na sociálnej sieti s označením ministerstva dopravy a #ideminak,“ informovala hovorkyňa ministerstva dopravy a výstavby Karolína Ducká. Niektorí vyžrebovaní sa budú môcť zviezť do práce s ministrom dopravy.
Ako obmedziť zápchy v hlavnom meste
„Ak by sa do akcie zapojila polovica vodičov, ktorí denne jazdia po Prístavnom moste (v Bratislave) a namiesto jedného pasažiera by v aute sedeli traja, počet áut na tomto najvyťaženejšom cestnom úseku by sa zo súčasných 80 058 áut denne znížil o viac ako 26 tisíc áut, čím by sa významným spôsobom obmedzili dopravné zápchy v hlavnom meste,“ dodala Ducká.
Navrhli zdieľať na prepravu osôb všetky autá
SaS pripomenula, že jej poslanci zhruba pred rokom a pol predložili v parlamente návrh novely zákona o cestnej doprave, ktorou by sa umožnilo zdieľať na prepravu osôb všetky autá. „Miesto toho, aby tento návrh vládna väčšina podporila, ministerstvo dopravy sa postavilo na stranu taxikárov, ktorí súdnou cestou dosiahli zastavenie činnosti Uberu na Slovensku,“ poznamenal Ivan.
Na základe tlaku verejnosti, technologického pokroku, a s tým spojeným vznikom spoločností, ktoré kopírujú model Uberu, sa podľa poslanca ministerstvo dopravy rozhýbalo a predložilo do pripomienkového konania novelu zákona, ktorou chce liberalizovať tento segment verejnej dopravy. „Ide prakticky o ten istý návrh, ktorý predložila SaS. No napriek tomu, že pripomienkové konanie bolo ukončené v polovici júla, do dnešného dňa nie je žiaden návrh zákona v Národnej rade,“ dodal Ivan.Slovak Lines zvýšil počet prímestských spojov v Bratislavskom kraji. Foto: SITA/Braňo Bibel.