Bezpečnosť na železničnom priecestí v Rožkovanoch (okres Sabinov) na trati Prešov – Plaveč, kde sa koncom septembra stala tragická nehoda, je potrebné zvýšiť.
Minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek (Most-Híd) poveril kompetentných úradníkov na ministerstve aj v Železniciach Slovenskej republiky (ŽSR), aby sa tým intenzívne zaoberali.
Informovalo o tom v piatok ministerstvo dopravy v tlačovej správe. Skutočnosť, že napriek funkčnej signalizácii sa na tomto priecestí stali viaceré nehody, je podľa rezortu jasným signálom na jeho lepšie zabezpečenie, aj keď v súčasnosti spĺňa všetky bezpečnostné štandardy.
Bezpečnosti na priecestiach sa venujú dlhodobo
„Dlhodobo upozorňujeme vodičov aj verejnosť na zvýšenú opatrnosť na železničných priecestiach, kde sa nehody končia zvyčajne tragicky,“ povedal Érsek. „V tomto prípade som vydal pokyn, aby všetci zodpovední hľadali dodatočné opatrenia, aby sa podobná tragická nehoda už neopakovala,“ uviedol minister dopravy.
Rezort tvrdí, že zvyšovaniu bezpečnosti na priecestiach sa venuje dlhodobo, pričom za posledné tri roky sa zvýšila úroveň zabezpečenia na niekoľkých desiatkach železničných priecestí. „Pri modernizácii železničných koridorov sa navyše už nesmie ponechať žiadne úrovňové križovanie cesty a železnice, naopak, vždy sa musí vybudovať nadjazd alebo podjazd,“ priblížila hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká. Napriek tomu sa podľa nej každoročne na železničných priecestiach stane niekoľko vážnych dopravných nehôd. „Ministerstvo dopravy preto apeluje na všetkých, aby boli disciplinovaní, neriskovali svojvoľným vstupovaním na priecestia a neohrozovali tak nielen seba, ale ani ostatných,“ dodala Ducká.
Pri nehode zahynuli tri ženy
Na železničnom priecestí v katastri obce Rožkovany sa v utorok 24. septembra zrazil nákladný vlak s osobným automobilom Škoda Fabia. Pri nehode zahynuli tri ženy vo veku 50, 54 a 59 rokov, ktoré sa viezli vo vozidle. Polícia začala vo veci trestné stíhanie pre prečin usmrtenia. Priecestie v obci Rožkovany je zabezpečené v súlade s platnou legislatívou a predpismi železníc. Agentúru SITA o tom informoval hovorca ŽSR Michal Lukáč. Ako uviedol, v čase tragédie bolo priecestné zabezpečovacie zariadenie plne funkčné a vykazovalo správnu a bezpečnú činnosť.
„Priecestie bolo v čase incidentu plne funkčné čo sa týka stavu prejazdu, jeho označenia a rozhľadov. Každé hlásenie poruchových stavov je vždy archivované u výpravcu, o prípadnej poruche je taktiež vyrozumený rušňovodič vlaku. V súvislosti s danou nehodou nie je v archíve zaznamenaná žiadna porucha,“ upozornil Lukáč.