Ministerstvo dopravy opäť vyzýva koncesionára pre D4 a R7 začať výstavbu naplno

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Vizualizácia (most cez Dunaj na D4 Jarovce - Ivanka sever): d4r7.com.

Rezort dopravy zároveň vyslovil znepokojenie nad vyhláseniami koncesionára, spoločnosti Zero Bypass Limited, ktorými sa snaží ospravedlňovať nedostatok svojho nasadenia na stavbe.

BRATISLAVA – Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) opätovne vyzýva koncesionára PPP projektu pre diaľnicu D4 a rýchlostnú cestu R7 v okolí Bratislavy, aby začal výstavbu naplno na základe právoplatných stavebných povolení do maximálnej možnej miery. Mal by tak minimalizovať akékoľvek omeškanie, čo je zakotvené priamo v koncesnej zmluve uzavretej ešte v máji 2016. Ministerstvo dopravy zároveň vyslovilo znepokojenie nad vyhláseniami koncesionára, spoločnosti Zero Bypass Limited, ktorými sa snaží ospravedlňovať nedostatok svojho nasadenia na stavbe.

Ministerstvo: Na základe stavebných povolení môže koncesionár začať stavať

„Ministerstvo dopravy koncesionárovi už pred viac ako pol rokom odovzdalo všetky stavebné povolenia, na základe ktorých koncesionár môže začať stavať,“ informoval v stredu rezort agentúru SITA. „Celý proces zmeny týchto vydaných stavebných povolení podľa ponuky, ktorú predložil koncesionár, je plne v jeho kompetencii a koncesionár s týmto postupom musel rátať už pri predložení svojej ponuky a podpise zmluvy,“ uviedlo ministerstvo dopravy s tým, že z koncesnej zmluvy úplne jednoznačne vyplýva, že za tento proces je v plnej miere zodpovedný koncesionár.

Plán križovatky Ketelec na R7/D4.
Vizualizácia (križovatka Ketelec R7/D4): d4r7.com. Vizualizácia: d4r7.com.

Koncesionár: Bez upravených stavebných povolení nie je možná výstavba naplno

Koncesionár v utorok informoval, že predložil žiadosti o zmeny už vydaných stavebných povolení a očakáva, že tieto konania budú úspešne ukončené v apríli tohto roka. „Kladné záväzné stanoviská a súčinnosť príslušných verejných orgánov, ktoré sú súčasťou celého schvaľovacieho procesu, sú kľúčovou podmienkou na úspešné pokračovanie plánovanej výstavby. Bez právoplatných upravených stavebných povolení, ktoré reflektujú technické riešenia víťazného konzorcia, nie je výstavba na jednotlivých úsekoch projektu D4/R7 v plnom rozsahu možná,“ uviedol Zero Bypass. Rozsah prác, ktoré hlavný zhotoviteľ mohol doteraz vykonávať, podľa koncesionára priamo závisel na vydaní a nadobudnutí právoplatnosti zmien stavby pred dokončením.

|||
Vizualizácia: d4r7.com. Vizualizácia: d4r7.com.

Lehota výstavby úsekov D4 a R7 sa pravdepodobne predĺži

Úseky D4 a R7 mali byť hotové v roku 2020. Pre meškania s prípravou, stavebnými povoleniami aj samotnou výstavbou možno predpokladať predĺženie termínu. „V súčasnosti musíme konštatovať, že koncesionár viditeľne mešká so získavaním zmenených stavebných povolení a už teraz je mimo plánovaného harmonogramu. Spôsobil to aj fakt, že projekčné práce koncesionára neprebiehali v dostatočnom tempe a koncesionár podával žiadosti o vydanie rozhodnutí Ministerstva životného prostredia SR oveľa neskôr, ako reálne mohol,“ upozornilo ministerstvo dopravy.

Získavanie potrebných povolení na technické riešenie koncesionára je podľa rezortu tiež spomalené jeho povoľovacou stratégiou, kde v rámci jedného úseku rozdeľuje povoľovanie zmien jednotlivých stavebných objektov na viacero konaní, čo zaťažuje príslušný orgán a môže viesť k ťažkostiam pri posudzovaní zmien.

Vizualizácia (križovatka D4 Ivanka sever): d4r7.com.

Minister dopravy plánuje na stavbe kontrolný deň

Rezort dopravy považuje PPP projekt D4/R7 za strategický a mimoriadne významný. Chce preto naďalej pokračovať v dôslednom monitorovaní aktuálnej situácie a vo vyvíjaní tlaku na koncesionára za účelom otvorenia úsekov D4 a R7 v čo najkratšom možnom čase. Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek plánuje na stavbe D4/R7 kontrolný deň aj za účasti koncesionára.

Celková hodnota projektu by sa mala znížiť na 1,764 miliardy eur

Úseky D4 a R7 budú mať celkovú dĺžku 59 kilometrov, z toho D4 Bratislava, Jarovce – Ivanka Sever – Bratislava, Rača 27 km a R7 Bratislava, Prievoz – Ketelec – Dunajská Lužná – Holice 32 km. Na projekte by mal štát za tridsať rokov ušetriť na splátkach po zohľadnení inflácie 127 mil. eur. Pôvodná vysúťažená cena 1,891 mld. eur sa tak môže znížiť na 1,764 mld. eur. Základná ročná platba po odovzdaní úsekov do užívania sa znížila z 56,72 mil. eur na 52,8 mil. eur. Projektová a stavebná časť má stáť takmer 1 mld. eur.

Koncesionárska spoločnosť Zero Bypass je zložená z členov konzorcia Obchvat Nula na čele so španielskou spoločnosťou Cintra Infraestructuras Internacional. Hlavný zhotoviteľ D4R7 Construction, s. r. o., je zložený zo španielskej spoločnosti Ferrovial Agroman a rakúskeho Porr Bau.

Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek (uprostred) po poklepaní základného kameňa stavby D4 a R7 v októbri 2016. Foto: SITA/Marek Mrviš.
Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SR