Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) už ukončilo kontrolu verejnej súťaže na modernizáciu železničnej trate medzi Devínskou Novou Vsou a hranicou Slovenska s Českom. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), ako štátny operátor železničnej infraštruktúry, tak môžu podpísať zmluvu o dielo s víťazným uchádzačom.
Pre agentúru SITA to potvrdil poradca ministra dopravy a výstavby a rezortný hovorca Ivan Rudolf.
Kontrolu predtým uzavrel aj ÚVO
ŽSR predtým informovali, že až po ukončení kontroly tendra na ministerstve dopravy budú môcť vykonať následné úkony smerujúce k uzavretiu zmluvy.
„Je v prioritnom záujme ŽSR začať čo najskôr s implementáciou tohto projektu spolufinancovaného z prostriedkov Európskej únie, čo bude možné až po uzavretí zmluvy,“ uviedol pre agentúru SITA riaditeľ odboru komunikácie a marketingu ŽSR Michal Lukáč.
Modernizácia železničnej trate na Záhorí dostala od ÚVO zelenú, tender ešte preverí ministerstvo
Kontrolu zdĺhavého železničného tendra pred uzavretím zmluvy s vybraným zhotoviteľom v uplynulých dňoch už uzavrel aj Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO).
Nezistil také porušenia, ktoré by mali, alebo mohli mať, vplyv na výsledok súťaže, čím dal zelenú meškajúcej modernizácii trate. Úrad súťaž kontroloval, keďže ide o projekt financovaný z prostriedkov Európskej únie.
Modernizácia v dvoch úsekoch
„Postup pri kontrole verejného obstarávania eurofondových zákaziek v rezorte dopravy je nasledovný: Verejný obstarávateľ pred podpisom zmluvy s víťazným uchádzačom posiela tendrovú dokumentáciu na kontrolu na ministerstvo dopravy,“ priblížil Rudolf.
„Ministerstvo vykoná tzv. druhú ex-ante kontrolu, a následne vyzve obstarávateľa, aby poslal podklady na kontrolu na ÚVO a preruší kontrolu. Po vydaní rozhodnutia ÚVO k danému verejnému obstarávaniu, ministerstvo ukončí kontrolu dokumentácie a môže sa podpísať zmluva s víťazným uchádzačom,“ vysvetlil hovorca.
Ministerstvo nechce znížiť kvalitu dopravy medzi Bratislavou a Komárnom, v hre je aj dohoda s RegioJetom
ŽSR vyhlásili tender na modernizáciu železničnej trate na Záhorí za predpokladanú cenu vyše 305 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH) ešte vo februári 2017.
Samotná modernizácia trate je rozdelená na dva úseky Devínska Nová Ves – Malacky (24,3 kilometra) a Kúty – hranica SR a ČR (6,8 kilometra. Súčasťou projektu je implementácia Európskeho systému riadenia železničnej dopravy (ERTMS) medzi Devínskou Novou Vsou a hranicou SR a ČR.
Námietky a odvolania natiahli čas
Súťaž predĺžili námietky, odvolania a následná kontrola. Stavebné práce pri modernizácii trate sú plánované na viac ako tri roky.
Železnice po opätovnom vyhodnotení ponúk ešte vlani v októbri vybrali za úspešného uchádzača taliansko-slovenské združenie spoločností ICM S. p. A., Vicenza (vedúci člen) a Váhostav – SK, a. s., Bratislava s ponukou takmer 275 mil. eur bez DPH.
Železnice obnovia premávku ďalších IC vlakov, vrátia sa na najvyťaženejšiu severnú trať
Ďalšie tri ponuky predložili konzorciá na čele so spoločnosťami Strabag, s. r. o., (353,5 mil. eur bez DPH) a TSS Grade, a. s., (375,3 mil. eur bez DPH) a spoločnosť Subterra, a. s., (392,4 mil. eur bez DPH).
Najlacnejšiu ponuku pôvodne predložilo kazašsko-talianske združenie firiem Integra Construction KZ (predtým Zhol Zhondeushi) a Todini Costruzioni Generali (216,8 mil. eur bez DPH), túto ponuku železničiari napokon vylúčili.
Financovanie vo dvoch fázach
Investícia bude financovaná z prostriedkov Európskej únie cez Nástroj na prepájanie Európy (CEF).
Pre meškanie je financovanie projektu podľa rezortu dopravy už rozdelené na dve fázy – zo súčasného a z budúceho programového obdobia.
Prihlášku do súťaže na prevádzku vlakov na trati Žilina - Rajec potvrdili traja dopravcovia
„Realizácia časti projektu bude hradená zo súčasného programového obdobia 2014 – 2020 (oprávnenosť výdavkov je do roku 2023) a druhá časť z programového obdobia 2021 – 2027 (oprávnenosť výdavkov sa očakáva do roku 2029),“ podotkol Rudolf.
„Zo súčasného programového obdobia sa plánuje realizovať projektová dokumentácia uvedeného úseku a samotná rekonštrukcia cezhraničného mosta medzi Slovenskom a Českou republikou. Je taktiež potrebné poznamenať, že ani súčasné verejné obstarávanie neobsahuje stavebné práce na úseku Malacky – Kúty, ktorý taktiež patrí medzi hlavných kandidátov na financovanie z programového obdobia 2021 – 2027,“ dodal Rudolf.