Liberalizáciu železničnej osobnej dopravy na ďalších tratiach na Slovensku bude pripravovať pracovná skupina odborníkov. Ministerstvo dopravy a výstavby ju zriadilo aj po diskusii s Útvarom hodnoty za peniaze a ministerstvom financií.
Skupina má podľa ministra dopravy a výstavby Andreja Doležala (nom. Sme rodina) vytvoriť podmienky pre zmysluplnú liberalizáciu na železniciach s jasnou cestovnou mapou, podmienkami a víziou na desať rokov.
Ministerstvo dopravy zriadilo expertnú skupinu na prípravu ďalšej liberalizácie železničnej osobnej dopravy
„Je to aj signál do Európy, aby potenciálni uchádzači o prevádzku na týchto tratiach vedeli, kedy a čo sa bude súťažiť,“ povedal minister vo štvrtok v online relácii na sociálnej sieti.
ZSSK má stále monopol
V rámci európskeho jednotného priestoru podľa ministra nie je v 21. storočí štandardné, aby v krajine prevádzkoval všetky linky iba národný dopravca.
Monopolné postavenie na prevádzku vlakovej osobnej dopravy vo verejnom záujme na objednávku štátu má naďalej Železničná spoločnosť Slovensko.
ZSSK očakáva od štátu na dofinancovanie viac ako 200 miliónov eur, ale rokovania ešte neskončili
„Otvárame dvere aj pre ostatných uchádzačov z Európy, iných prevádzkovateľov, pre celý súkromný trh, aby to nemusela robiť štátna spoločnosť. Môže to priniesť lepšiu konkurenciu, nižšiu cenu, ideálne aj vyššiu kvalitu,“ povedal Doležal.
Zároveň upozornil, že v niektorých krajinách liberalizácia nepriniesla vyššiu kvalitu ani nižšie ceny, na čo si treba dávať pozor.
Predošlý pokus skončil fiaskom
Pokus bývalého vedenia ministerstva dopravy o liberalizáciu vlakovej osobnej dopravy najprv skúšobne na vybraných troch regionálnych tratiach skončil fiaskom.
Vyhlásené opakované súťaže na prevádzkovateľov vlakov na linkách Žilina – Rajec a Bratislava – Komárno nepriniesli víťazov a rezort ich musel zrušiť. Plánovanú súťaž v prípade trate Košice – Moldava nad Bodvou ani nevyhlásil.
Po zrážke s vlakom zahynulo za posledný mesiac až osem ľudí, železnice potrápili aj požiare
Spoločnosť RegioJet na trati z hlavného mesta na Žitný ostrov vystriedal vlani v decembri dočasne na dva roky domáci národný dopravca v spolupráci s rakúskym partnerom do riadneho výberu prevádzkovateľa.
Záujem má osem spoločností
Súčasné vedenie ministerstva dopravy zatiaľ pripravuje výber nového dopravcu na trati Bratislava – Komárno na desať rokov predbežne na základe záujmu ôsmich spoločností, vrátane zahraničných.
Na základe pripomienok dopravcov vzhľadom na krátky čas do roku 2023 ministerstvo rozdelilo výber na jeden plus deväť rokov, aby uchádzači mali viac času na predloženie ponuky spĺňajúcej očakávanie rezortu.