Ekoaudit podľa ministerstva dopravy a výstavby jasne preukázal, že koncesionár nepostupuje v súlade so schválenou štúdiou EIA. Poslanci plánujú v ňom neskôr pokračovať.
Poslanecký prieskum na stavbe diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí Bratislavy, ktorý sa uskutočnil v utorok, podľa Ministerstva dopravy a výstavby SR (MDV) nepriniesol žiadne nové informácie ani riešenia. Ukázal len to, o čom rezort už informoval a nedávno zverejnil v ekoaudite.
„Ekoaudit jasne preukázal, že koncesionár nepostupuje v súlade so schválenou štúdiou EIA (posudzovanie vplyvov na životné prostredie). Ak prebiehajúce testovanie potvrdí v stavbe nepovolený materiál, bude ho musieť koncesionár na vlastné náklady odstrániť,“ uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa ministerstva dopravy a výstavby Karolína Ducká.
Rezort dopravy podľa nej intenzívne spolupracuje s ministerstvom životného prostredia, keď už pred rokom oslovil Inšpekciu životného prostredia SR, aby všetky podozrenia a pochybenia preverili.
SaS: V prieskume budeme pokračovať
Poslanecký prieskum parlamentného výboru pre hospodárske záležitosti iniciovala strana Sloboda a Solidarita (SaS).
„Iniciovali sme tento poslanecký prieskum, lebo sa množili rôzne medializované informácie a aj rôzne podnety od občanov, že na obchvate je používaný nepovolený materiál a že môžu hroziť škody na prírode, životnom prostredí a ekonomické škody,“ povedala na brífingu predsedníčka hospodárskeho výboru a podpredsedníčka SaS Jana Kiššová.
Prieskum bol podľa nej iba čiastočný a neskôr plánujú uskutočniť ďalší.
Chcú kompletnú dokumentáciu
Poslanec a tímíder SaS pre dopravu a stavebníctvo Miroslav Ivan informoval, že sa zamerali na únosnosť vrstiev násypov z hľadiska používaných materiálov a na vplyv prác na životné prostredie.
Na základe výsledkov ekoauditu sa poslanci zastavili na štyroch kontrolných bodoch rozostavanej D4.
„Fyzicky sme si obzreli konkrétne materiály v násypoch, ktoré vyvolávajú podozrenie, či sú vhodné, nevhodné z pohľadu životného prostredia alebo únosnosti. Sú tam materiály, ako tehla, kusy plastov, železa. Nie je to však v takom objeme, aby sme museli definitívne povedať, že toto určite nie,“ uviedol Ivan.
Na to, aby sa mohli vyjadriť, podľa neho potrebujú kompletnú dokumentáciu, ktorú budú žiadať od ministra dopravy a výstavby. Na to bude zamerané pokračovanie tohto prieskumu.
Akoby ministerstvo nedostatky neriešilo
Poslankyňa a tímlíderka SaS pre životné prostredie Anna Zemanová priblížila, že boli aj na miestach, kde boli odobraté vzorky na testy pre ekoaudit. Zatiaľ nevideli protokoly, tie si vyžiadali sprístupniť.
„Ďalšie informácie, ktoré sa nachádzajú v monitorovacej správe nezávislého dozoru, sú pomerne závažné. Hlavne, čo sa týka prevádzkovej činnosti na pracoviskách na Žitnom ostrove,“ poznamenala poslankyňa. Budú sa preto zaujímať o to, prečo sa priebežne neodstraňujú nebezpečné látky.
„Prieskum bude pokračovať s tým, že som si dožiadala konkrétne podklady, úplnú správu ekologického auditu, ako aj ročnú správu sledovania biomonitoringu v chránenej oblasti. Pre mňa bude dôležité, čo robí ministerstvo s týmito správami. Tie informácie jednoznačne dostáva každý mesiac. Tieto nedostatky sa tam opakujú, ale ako keby sa neriešili,“ dodala Zemanová.
Plánované termíny dokončenia nestihnú
Úseky D4 podľa Ivana určite nebudú hotové v plánovanom termíne v roku 2020.
„To je už určite každému jasné. Otázka je už len, koľko to bude meškať. Dúfajme, že nie viac ako rok,“ uviedol poslanec.
Veľký problém vidí v budúcom napojení budovanej D4 na súčasnú diaľnicu D1. „Budeme sa pýtať ministra, ako sa s tým pokračuje, a či vôbec bude možné aj po dokončení v roku 2021 napojenie D1 na D4,“ dodal Ivan.