Udržateľná budúcnosť dopravy si vyžaduje spojenie výstavby kvalitnej infraštruktúry s environmentálnou zodpovednosťou. Moderné diaľnice sú preto navrhované s opatreniami na zadržiavanie vody a zachovanie biodiverzity. Agentúru SITA o tom informovala Mediálna komunikácia Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS).
Retenčné nádrže a revitalizácia mokradí zohrávajú kľúčovú úlohu pri zadržiavaní vody v krajine, zatiaľ čo migračné objekty pre zver pomáhajú pri migrácii a zachovaní druhovej rozmanitosti.
Retenčné nádrže
Na D1 v križovatke Triblavina a Blatné, ako aj v budúcej križovatke D1/D4, sú vybudované retenčné nádrže s odlučovačmi ropných látok, ktoré čistia vodu pred jej vsakováním do horninového prostredia.
Od vzniku Národnej diaľničnej spoločnosti pribudli na Slovensku stovky diaľničných mostov
V lokalitách s nízkou priepustnosťou horninového prostredia a s vysokou úrovňou hladiny podzemnej vody v lete pomáha znižovať objem vody v retenčných nádržiach aj samotný odpar.
Revitalizácia mokradí, ako napríklad na stavbe R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany, prispieva k zachovaniu prírodnej rozmanitosti. Ekodukty a podchody umožňujú bezpečnú migráciu živočíchov, čím znižujú riziko nehôd.
Ochranné steny chránia vtáctvo
Ochranné steny a osvetlenie na diaľniciach chránia vtáctvo pred nárazmi. Tieto opatrenia sú súčasťou moderného prístupu k výstavbe diaľnic, ktorý zohľadňuje environmentálne kritériá už v raných fázach projektov.
Na zachovanie biodiverzity a migračnej priepustnosti krajiny slúžia i migračné objekty pre zver. Najviditeľnejšie sú ekodukty, ktoré tvoria pomyselný most pre živočíchy. Diaľničná infraštruktúra disponuje i prvkami na ochranu vtáctva.
Na miestach s vyšším výskytom vtáctva sú budované ochranné steny, vďaka ktorým sa vtáci diaľnici oblúkom vyhnú. Často na tento účel slúžia protihlukové steny.