Modernizácia trate medzi Kysucami a Čadcou si vyžaduje vybudovanie prestupového terminálu, tvrdí Útvar hodnoty za peniaze

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Rekonštrukcia železničných tratí
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) na ministerstve financií odporúča Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR) pokračovať v príprave rekonštrukcie úseku medzi Krásnom nad Kysucou a Čadcou spolu s výstavbou nového prestupového terminálu v Krásne nad Kysucou.

Tento variant s predpokladanými nákladmi 136 miliónov eur je podľa analytikov návratnejší než rekonštrukcia úseku len s malou prestavbou stanice v Čadci za 117 miliónov eur.

Väčšia návratnosť investície

ÚHP o tom informoval v súvislosti s tým, že ŽSR v aktualizovanej štúdii uskutočniteľnosti posudzujú oba uvedené varianty posledného nezmodernizovaného úseku železničnej trate zo Žiliny k hranici s Českom.

„V aktualizácii štúdie sa podarilo opraviť zásadné chyby a vyhodnotiť opodstatnenosť terminálu aj vďaka nášmu hodnoteniu a konzultáciám. Odporúčame pokračovať v návratnejšom variante s výstavbou nového prestupného terminálu Krásno,“ uviedol na sociálnej sieti ÚHP.

ŽSR chcú zmodernizovať trať od Krásna nad Kysucou po hranicu s Českom za 196 miliónov eur až 215 miliónov eur eur v závislosti od variantu. Trať je v súčasnosti v zlom technickom stave a niektoré prvky infraštruktúry sú po životnosti.

Predošlá štúdia bola chybná

„Ministerstvo financií už projekt v minulosti hodnotilo, modernizáciu úseku medzi Krásnom nad Kysucou a Čadcou však nebolo možné vyhodnotiť,“ pripomenul ÚHP s tým, že štúdia nebola vypracovaná v súlade s metodikou a aj jej aktualizácia obsahovala zjavné chyby, pre ktorá ekonomická analýza nebola relevantná.

Železnice aj na základe hodnotenia ministerstva financií opätovne aktualizovali štúdiu uskutočniteľnosti s cieľom odstrániť závažné technické chyby a samostatne vyhodnotiť efektívnosť výstavby prestupného terminálu Krásno.

Prvá etapa projektu (úsek od Čadce po hranicu s Českom) za 79 miliónov eur s DPH je už v realizácií. Druhú etapu (úsek medzi Krásnom nad Kysucou a Čadcou) posudzuje spomínaná aktualizovaná štúdia v dvoch variantoch.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Firmy a inštitúcie MF Ministerstvo financií SRÚtvar hodnoty za peniaze (ÚHP)ŽSR Železnice Slovenskej republiky