Modernizácia trate Poprad Tatry – Krompachy je strategickou investíciou, zahŕňa aj výstavbu tunela Španí háj

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Oprava koľajníc, koľajnice
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com
Tento článok pre vás načítala AI.

Vláda v stredu schválila ďalšiu strategickú investíciu. Žiadosť o určenie uvedeného investičného projektu za strategickú investíciu Ministerstvu dopravy Slovenskej republiky predložili Železnice Slovenskej republiky.

Žiadosť bola doručená podľa zákona o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete. Ide o modernizáciu železničnej trate Žilina – Košice, úsek trate Poprad Tatry (mimo) – Krompachy, časť A.1 Poprad Tatry (mimo) – Vydrník.

Cieľ projektu

Celková plocha investície je 1 268 809 štvorcových metrov a bude financovaná z Kohézneho fondu prostredníctvom Programu Slovensko 2021 – 2027 a kapitálového transferu zo štátneho rozpočtu. Na realizáciu stavebných prác bola 23. 12. 2023 uzavretá Zmluva o dielo v rozsahu 442,7 mil. eur s DPH. Plánovaný termín začiatku výstavby je február 2025 a plánovaný termín ukončenia výstavby je november 2028.

Cieľom projektu je zvýšiť technickú úroveň a použiteľnosť železničnej trate, zabezpečiť interoperabilitu subsystémov, splniť medzinárodné štandardy AGC a AGTC, a tým zvýšiť kapacitu železničnej siete, skrátiť jazdné doby, zlepšiť komfort cestovania, minimalizovať dopad dopravy na životné prostredie a zvýšiť bezpečnosť vlakovej prevádzky. Projekt zároveň zahŕňa implementáciu moderných technológií na riadenie a zabezpečenie dopravy.

Modernizácia zahŕňa aj výstavbu nového tunela

Modernizácia trate sa týka 14,217 km dlhého úseku Poprad Tatry – Vydrník a zahŕňa úpravu železničného spodku a zvršku, výstavbu nového tunela Španí háj (dĺžka 711 m), vybudovanie estakád, mostov a mimoúrovňových križovaní. V rámci projektu dôjde k úprave zastávok a výstavbe nových dopravní, vrátane výhybní Letanovce, Gánovce a Hozelec.

Bezpečnosť a efektivitu dopravy zabezpečí nový komunikačný a zabezpečovací systém GSM-R a ETCS L2. Celkovo bude na projekte realizovaných 56 stavebných objektov. Projekt zahŕňa aj rozšírenie cesty I/66 v Poprade na štvorpruhovú komunikáciu v dĺžke 737 m vrátane nových odbočení, svetelnej signalizácie a protihlukového oplotenia.

Predmetný úsek železničnej trate je zaradený do základnej transeurópskej dopravnej siete (TEN-T), a to koridoru Rýn – Dunaj. Realizácia investície prispeje k zníženiu cestovných časov, zvýšeniu rýchlosti, bezpečnosti a efektívnosti železničnej dopravy.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SRŽeleznice Slovenskej republiky (ŽSR)