Modernizácii železničných koridorov východ - západ pod taktovkou ŽSR už nič nestojí v ceste

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Vlaky, vlak, vozeň
Foto: ilustračné, SITA/Alexandra Čunderlíková.

Prepojeniu európskych regiónov modernou a kvalitnou železničnou sieťou cez modernizáciu železničných koridorov východ – západ na Slovensku už nestojí v ceste žiadna prekážka.

Ministerstvo životného prostredia SR dalo zelenú projektu modernizácie železničnej trate Bratislava hl. st. – Kúty – Lanžhot v úseku Devínska Nová Ves – štátna hranica SR/ČR v hodnote takmer 275 miliónov eur.

Železnice SR vnímajú schválenie EIA pozitívne, nakoľko ide o dôležitý koridor európskej železničnej siete. Ako ďalej uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa ŽSR Ria Feik Achbergerová, po realizácii koridorov v smere sever – juh sa týmto krokom začína aj modernizácia koridorov východ – západ.

Dva traťové úseky

Modernizácia siete ŽSR v úseku Devínska Nová Ves – štátna hranica SR/ČR zahŕňa modernizáciu dvoch traťových úsekov a implementáciu európskeho systému riadenia jazdy vlakov (ERTMS) na úseku železničnej trate Bratislava-Kúty-štátna hranica SR/ČR.

Ako podotkla Ria Feik Achbergerová, realizácia sa začala spracovaním projektovej dokumentácie, nakoľko ide o formu stavby „naprojektuj a postav“. Stavebné práce sú plánované na viac ako tri roky.

Investícia sa bude financovať z prostriedkov Európskej únie (EÚ) cez Nástroj na prepájanie Európy (CEF) a aj z prostriedkov budúceho programového obdobia, keďže agentúrou INEA (Innovation and Networks Executive Agency ) bola odsúhlasená etapizácia projektu na viacročné obdobie, teda rozdelenie projektu na fázy.

Moderná infraštruktúra

„Zmluva, ktorá bola podpísaná v septembri 2020, je vo výške takmer 275 miliónov eur. Modernizácia sa realizuje cez žltý FIDIC „naprojektuj a postav“. Podpisom zmluvy sa začali projekčné práce, ktoré odhadujeme na jeden rok. Následne sa bude realizovať dielo,“ dodala Ria Feik Achbergerová.

Zákazka je súčasťou globálneho projektu prepojenia slovensko-českej hranice so slovensko-maďarskou hranicou cez Bratislavu.

Cieľom projektu je napojenie modernej a bezpečnej železničnej infraštruktúry SR na európsku dopravnú sieť, čím sa zabezpečí prepojiteľnosť európskych regiónov modernou a kvalitnou sieťou v súlade s medzinárodne dohodnutými požadovanými technickými parametrami.

Zlepšenie technických parametrov

Modernizácia podľa ŽSR prinesie aj obnovu a zlepšenie technických parametrov zariadení a stavieb železničnej infraštruktúry na západoslovenskom úseku, ako aj zlepšenie technických parametrov železničnej infraštruktúry.

„Zabezpečí navyše aj bezpečnosť celej prevádzky na železničných tratiach, ale aj rast atraktívnosti a využiteľnosti pre cieľových užívateľov železničnej dopravy kvalitatívnym zvýšením služieb medzinárodnej a vnútroštátnej osobnej a nákladnej dopravy. Rovnako zabezpečí skrátenie jazdných časov, redukciu hluku a znečistenie ovzdušia, optimalizáciu počtu a vybavenia dopravní, počtu dopravných koľají v staniciach. Splnia sa aj požiadavky pre interoperabilitu s dosiahnutím medzinárodných štandardov,“ dodala hovorkyňa ŽSR.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Ria Feik Achbergerová
Firmy a inštitúcie EIAEU Európska úniaMŽP Ministerstvo životného prostredia SRŽeleznice Slovenskej republiky