Motoristi by mali začať jazdiť po časti rýchlostnej cesty R7 a diaľnice D4 v okolí Bratislavy v dĺžke takmer 30 kilometrov na prelome marca a apríla.
Spoločnosť D4R7 Construction, s. r. o., hlavný zhotoviteľ stavby D4 a R7 v rámci PPP projektu v celkovej dĺžke 59 kilometrov, plánuje najprv sprevádzkovať úsek R7 od Šamorína po Ketelec, kde je križovatka R7 a D4, a odtiaľ krátky úsek D4 po Rovinku.
Onedlho potom chce odovzdať do užívania aj časť R7 medzi Šamorínom a Holicami pri Dunajskej Strede.
S postupom prác sa vo štvrtok počas posledného kontrolného dňa pred voľbami oboznámil minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd).
Predpokladané dátumy prevádzky
Zástupca zhotoviteľa Jorge Sanz Bravo informoval, že úsek D4 od Ketelca po Ivanku pri Dunaji a bratislavskú Raču predpokladajú odovzdať do prevádzky ešte do konca tohto roka, časť D4 od Ketelca po Jarovce, vrátane dunajského súmostia, ako aj zvyšný úsek R7 medzi Ketelcom a Prievozom v hlavnom meste v priebehu roka 2021.
Zemanová kritizovala Érseka v súvislosti s výstavbou D4 a R7 v rámci PPP projektu
Práce na časti D4 pri Jarovciach sú pozastavené do vyriešenia situácie so stabilitou násypu, kde boli použité sporné stavebné materiály.
Zhotoviteľ má do apríla preukázať, že neporušil predpisy, inak by ho musel vybudovať nanovo, nepredpokladá však, že by sa to stalo.
Časť R7 sa neodovzdá pred voľbami
Na odovzdanie úseku R7 podľa ministra dopravy už netrpezlivo čakajú všetky okolité obce a obyvatelia dochádzajúci do Bratislavy.
„Vzápätí na to sa môže odovzdať úsek R7 aj od Holíc, kde sa dorába kruhová križovatka. Je to robené v predstihu, v dobrom tempe. Musím pochváliť dodávateľa, že stavbu zvládol, pretože termín odovzdania celej stavby je ku koncu roka,“ povedal Érsek na R7 neďaleko Šamorína.
Minister poznamenal, že to pomôže vodičom, keďže v máji bude pokračovať obnova Vinohradníckej ulice, tzv. opileckej, prístupovej komunikácie do hlavného mesta.
Érsek nemal záujem o to, aby časť R7 odovzdali do prevádzky predčasne ešte pred voľbami koncom februára.
„Treba ešte technicky prebrať cestu, všetky objekty. A potom to môže ísť do predčasného užívania. Táto cesta zatiaľ nebude spoplatnená, je to dobrý signál pre vodičov,“ povedal Érsek.
Na otvorenie chýbajú posledné povolenia
Dokončovacie práce pozdĺž skoro celej R7 budú podľa zhotoviteľa onedlho hotové. K odovzdaniu časti R7 medzi Ketelcom, Šamorínom a Holicami v dĺžke vyše 25 kilometrov a časti D4 Ketelec – Rovinka v dĺžke 4,5 kilometra, vrátane 22 mostov a križovatiek Rovinka, Dunajská Lužná a Šamorín, ostáva dokončiť kolaudáciu.
Diaľničiari tento rok odovzdajú "až" jeden úsek diaľnice, na ostatné si ešte dlho počkáme
„Práce medzi križovatkami Ketelec a obcami Rovinka a Holice sú takmer ukončené a vodičom sa odovzdajú o niekoľko týždňov. Aby sme ich mohli otvoriť, musíme ešte dokončiť administratívne práce. Akonáhle sa nám podarí získať posledné povolenia, ľudia okamžite pocítia lepšiu úroveň dopravy,“ informoval generálny riaditeľ D4R7 Construction Juan José Bregel.
Postupne sa budú otvárať všetky objekty
Spoločnosť D4R7 Construction tvoria stavebné firmy – španielska Ferrovial Agroman a rakúsky Porr AG. Koncesionárom projektu D4 a R7 je spoločnosť Zero Bypass Limited (Obchvat Nula) na čele so španielskou spoločnosťou Cintra. Úseky D4 a R7 po dokončení bude prevádzkovať tridsať rokov, náklady na výstavbu úsekov D4 a R7 dosahujú zhruba jednu miliardu eur.
Manažér Ferrovial Agroman pre Slovensko Jorge Sanz Bravo uviedol, že po otvorení úsekov R7 sa sústredia na práce na D4 spolu s mostnými objektmi.
„Aj počas tohto a začiatkom budúceho roka sa budú postupne otvárať všetky ďalšie objekty,“ poznamenal. Zvyšný úsek R7 od Ketelca po Prievoz by mal byť podľa plánu hotový v polovici budúceho roka, ale výstavbu chcú urýchliť, aby ho mohli odovzdať už začiatkom roka 2021.
Problémový násyp na D4 pri Jarovciach
„Štátna stavebná inšpekcia vydala v januári rozhodnutie, koncesionár má 90 dní na odstránenie závad,“ povedal Érsek v spojitosti so stavom násypu na D4 pri Jarovciach.
Krajným riešením môže byť podľa neho sanácia násypu. „Trváme na tom, že pri výstavbe diaľnic musia byť dodržané technické, ale aj ekologické parametre. Koncesionár má ešte približne dva mesiace na to, aby v súlade so zákonom predložil dokumenty, ktoré preukážu, že pri stavbe neboli porušené verejné záujmy,“ uviedol minister dopravy.
Aktuálne je rozostavaných trinásť úsekov diaľnic a rýchlostných ciest, veľa z nich v omeškaní
Zástupca zhotoviteľa poznamenal, že zhromažďujú všetky potrebné informácie. „Spolupracujeme s ministerstvom na spoločnom riešení a posudzovaní materiálov. Všetci dodávatelia, od ktorých sme odkupovali materiál, ktorý sme použili na stavenisku, mali všetky potrebné certifikáty a povolenia na distribúciu a predaj materiálu,“ povedal Sanz Bravo.
Zdôraznil, že úseky D4 a R7 budú prevádzkovať tridsať rokov, preto ich chcú odovzdať v čo najlepšom stave. Na otázku, ako dlho by im to trvalo keby museli násyp na D4 znovu vybudovať odvetil, že to nepredpokladá.
„Nemyslím si, že sa to stane. Nie je to hlavný násyp, trvalo by to niekoľko mesiacov a nemalo by to mať žiadny vplyv na otvorenie úsekov,“ dodal zástupca zhotoviteľa.