Motoristi by mohli začať využívať tunel Bikoš pri Prešove koncom leta, razenie „suchého tunela“ bolo veľkou výhodou

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
DOPRAVA: Prerazenie tunela Bikoš v Prešove
Severný portál tunela Bikoš v Prešove, ktorý je súčasťou výstavby rýchlostnej cesty R4 počas prerážania tunela. Foto: archívne, SITA/Viktor Zamborský

Národná diaľničná spoločnosť, a. s., (NDS) plánuje odovzdať motoristom do užívania prvú etapu severného obchvatu Prešova na rýchlostnej ceste R4 s tunelom Bikoš koncom tohtoročného leta.

Potvrdila to s tým, že v súčasnosti vo vyše kilometrovom tuneli pracujú na technológii, ktorá je jeho nevyhnutnou súčasťou. Ako diaľničiari informovali, tunel už má dokončený náter ostenia, chodníky aj vozovku.

Nízky prítok podzemných vôd

Okrem technológií stavbári dokončujú práce na konečných terénnych úpravách na južnom a severnom portáli. Výstavba časti obchvatu centra Šariša v dĺžke 4,3 kilometra, z toho tunel má 1 150 metrov, trvá od leta 2019 a podľa zmluvy by sa mala skončiť v júli 2023.

Špecifikom dvojrúrového tunela Bikoš je nízky prítok podzemných vôd, pričom „suchý tunel“ podľa NDS predstavoval veľkú výhodu pri postupe razenia a umožnil aj šetriť náklady.

„Vďaka tomu, že tunel Bikoš má nízky prítok podzemných vôd, sme nemuseli v tuneli realizovať stredový zberač vody. Znížili sa tak náklady na realizáciu drenážneho odvodnenia a bude to mať priaznivý vplyv aj na prevádzkovanie tunela,“ priblížila hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.

Okrem nižšej náročnosti čistenia drenážnych rúr, keďže ich je menej, je podľa nej výhodou aj to, že v telese vozovky nie sú drenážne šachty. „Vďaka tomu tu nie je riziko poškodenia krytu okolo šácht, čo takisto šetrí financie na potenciálnu opravu,“ uviedla.

Efektívnejšia práca špecialistov

Tuneloví špecialisti berú do úvahy pri razení tunela viaceré faktory. Jedným z nich je výskyt hornín náchylných na napúčanie.

„Preto je pri výstavbe tunela veľmi dôležité mať prístupové cesty na čelby suché. Ak je razený tunel sám o sebe „suchý“, znižuje sa tak prácnosť udržiavania prístupových ciest, čo v konečnom dôsledku vedie k efektívnejšej práci tunelových špecialistov a tým pádom aj k lepším výkonom,“ vysvetlila Žgravčáková.

Ako dodala, pri „suchom tuneli“ je jednoduchšia aj aplikácia striekaného betónu, pretože práve výtoky podzemných vôd v stropnej časti tunela komplikujú aplikáciu tohto betónu.

Pôvodná cena sa navýšila

Zhotoviteľom prvej etapy obchvatu Prešova na R4, vrátane tunela a deviatich mostov, je združenie stavebných spoločností Váhostav – SK, a. s., Bratislava a TuCon, a. s., Žilina.

Pôvodná zmluvná cena výstavby vo výške takmer 143 miliónov eur dodatkami priebežne vzrástla zatiaľ na necelých 147 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH).

V tuneli Bikoš je navrhovaná rýchlosť 100 kilometrov za hodinu, má tri priečne prepojenia, jeden núdzový záliv v každej z oboch rúr, ako aj po sedem požiarnych a SOS výklenkov.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Eva Žgravčáková
Firmy a inštitúcie NDS Národná diaľničná spoločnosť