Mýtny úrad, založený najprv v rámci Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s., (NDS), pomaly nadobúda samostatnú entitu.
Diaľničiari budú o osamostatnení mýtneho úradu rokovať s Európskou komisiou. Pripravujú sa na odkúpenie kontrolného systému v rámci mýta od spoločnosti SkyToll, a. s., zároveň postupne zavádzajú Európsku službu elektronického výberu mýta.
Námietky sú prirodzeným právom
Pokračujú aj dve verejné obstarávania na národného poskytovateľa nového mýtneho systému a na mýtne služby. Ako NDS informovala, tieto kroky podľa nej dokazujú pravý opak tvrdenia, že veci v mýte sa nehýbu.
„V kontexte prebiehajúcich verejných súťaží nemôžeme prezrádzať detaily, aby sme neovplyvňovali súťaž,“ uviedla hovorkyňa diaľničiarov Eva Žgravčáková.
Diaľničiari potvrdili zámer znížiť náklady na mýto pod 20 percent, nadol ich môžu stlačiť tri faktory
Podotkla, že v súčasnosti v Európe beží deväť tendrov na mýtne systémy, sedem z nich stojí, tak ako ten domáci, na námietkach.
„Je to úplný štandard a je to práve znakom toho, že sme tendre nešili na mieru a že ich nemanipulujeme. Podávať námietky je prirodzeným právom subjektov, ktoré v NDS plne rešpektujeme,“ poznamenala.
SkyToll pokračuje vo výbere mýta
Diaľničiari vyhlásili tender na nový mýtny systém, vrátane služieb technickej podpory, v decembri 2020, teda dva roky pred plánovaným uplynutím mýtnej zmluvy so SkyTollom koncom vlaňajška.
Lančarič nechce, aby peniaze z mýta leteli hore komínom a požiadal o trpezlivosť
To sa ukázalo ako veľmi krátky čas na včasné ukončenie tendra, výber dodávateľa a prípravu nového mýtneho systému, nielen pre opakované námietky, do konca roka 2022, resp. do začiatku tohto roka.
Namiesto nového mýtneho systému v réžii štátu od začiatku aktuálneho roka súkromná spoločnosť pokračuje vo výbere mýta. Trvá aj nová súťaž na súvisiace mýtne služby.