Letisko M. R. Štefánika v Bratislave počas zrušenia medzinárodných civilných letov slúži na parkovanie pre približne tridsať lietadiel. Postupne by sa ich počet mohol zvýšiť na viac ako sedemdesiat v závislosti od toho, kedy a v akom rozsahu bude obnovená pravidelná a charterová osobná letecká doprava, ktorá je pre koronakrízu od polovice marca dočasne zastavená od polovice marca.
Na rolovacích dráhach bratislavského letiska je podľa informácií, ktoré v piatok poskytlo zástupcom médií, momentálne odstavených devätnásť lietadiel typu Bombardier Dash 8 Q400 využívaných leteckými spoločnosťami Eurowings a Austrian Airlines, jeden Fokker F70 dopravcu Tus Airlines, ako aj lietadlá Boeing 737 slovenských leteckých spoločností Air Explore a Go2Sky či vládne lietadlá Airbus a Fokker leteckého útvaru Ministerstva vnútra SR.
Viac o téme: Ekonomické dopady koronavírusu
Lietadlá Eurowings prileteli z nemeckého Düsseldorfu a Saarbrückenu a stroje Austrian Airlines z Viedne a Grazu. Rakúsky národný letecký dopravca by mal na bratislavskom letisku umiestniť spolu sedemnásť lietadiel, ďalších 40 lietadiel iného dopravcu by malo priletieť onedlho.
Lietadlá najprv dezinfikovali
Lietadlá po prílete do Bratislavy na stojiskách dezinfikovali podľa pokynov hlavného hygienika a Útvaru vedúceho hygienika Ministerstva dopravy a výstavby SR (MDV) a následne prešli údržbou a konzerváciou niektorých častí pred ich dlhodobým parkovaním na letisku.
Minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal (Sme rodina) počas piatkovej prehliadky letiska informoval, že po povolení len humanitárnych, repatriačných a nákladných letov požiadali hlavného hygienika aj o povolenie technických a premiestňovacích letov na všetky slovenské letiská.
Slovenské letiská ostávajú naďalej zatvorené, vláda opäť predĺžila zákaz medzinárodných letov
„Vďaka tomu môžeme práve na ploche bratislavského letiska vidieť niekoľko desiatok lietadiel, ktoré sú tu zaparkované. Je to legitímny zdroj príjmov pre letisko,“ poznamenal Doležal. Cena za parkovanie jedného lietadla je približne 1 500 eur mesačne.
„Za parkovné si letisko dokáže zarobiť niekoľko desiatok tisíc eur (mesačne),“ uviedol minister. „Dávame tým, že sú tu lietadlá, robotu a možnosť firme ATB (Austrian Technik Bratislava – dcéra Austrian Airlines) opravovať a udržiavať tieto lietadlá,“ priblížil Doležal.
Letisko udržiavajú v chode
Aj v tomto ťažkom období to podľa neho umožňuje podnikať a uvedená firma s tromi stovkami zamestnancov tak má aspoň takúto prácu.
Generálny riaditeľ Letiska M. R. Štefánika Jozef Pojedinec povedal, že napriek koronavírusu sa snažia udržiavať chod letiska tak, aby dokázali vybaviť povolené lety.
České aerolinky obnovia lety z Prahy, prvé lietadlá vypravia do štyroch európskych miest
„Hlavne ide o humanitárnu pomoc, cargo lety, ktoré sú významným prispievateľom prevádzky, a takisto aj sporadické VIP lety. Čo sa týka prevádzky, klesli sme z výkonov oproti minulému roku na výkon jedného percenta, predpokladáme, že v apríli a máji bude rovnaký,“ uviedol Pojedinec.
Pokiaľ ide o možné obnovenie prevádzky letiska do normálneho režimu, podľa neho to závisí od rozhodnutia Ústredného krízového štábu. Letisko podľa riaditeľa rokuje s ďalšími prevádzkovateľmi lietadiel o parkovaní, môže ísť spolu o 70 až 80 lietadiel.
Každý príjem je dobrý
„Všetko je v štádiu rokovaní. Je viacero spoločností, ktoré majú záujem, riešia sa technické detaily a podmienky na servis,“ podotkol Pojedinec s tým, že každý príjem v tejto situácii je dobrý. „Je to dlhodobá záležitosť,“ vysvetlil.
Bratislavské letisko napriek situácii nepristúpilo ani neuvažuje o hromadnom prepúšťaní zamestnancov.
Ryanair sa vracia na oblohu, obnoví takmer polovicu letov spred koronakrízy
„Skôr dúfame, že situácia sa zlepší a život sa vráti na letiská a civilná preprava ožije. Bojujeme so špecifikom, že pracovná sila v letectve je dosť špecifická a špeciálne kvalifikovaná. Ak budeme mať možnosť, udržíme zamestnanosť a budeme sa snažiť rozlietať letisko aj za podpory ministerstva ako akcionára,“ povedal Pojedinec.
Spoločnosť ukončila len pracovné pomery na skúšobnú dobu, manažment rozhodol neprijímať brigádnikov (letisko ich zamestnávalo asi 70 najmä v letnej sezóne).