Ešte v priebehu mája tohto roka Národná diaľničná spoločnosť (NDS) vyhlásila víťaza 2-ročnej verejnej súťaže. Jeho úlohou je nainštalovať rýchlonabíjacie stanice pre elektromobily na 26 odpočívadlách pri diaľnici z Bratislavy do Košíc. Do dnešného dňa sa nesprevádzkovala ani jedna stanica.
Podmienky tendra vyšachovali menšie firmy
Tender získala spoločnosť Západoslovenská energetika (ZSE), čím zo súťaže vyradila prevádzkovateľa nabíjacích staníc Greenway Infrastructure, ktorá údajne nesplnila požadované podmienky.
Jednou zo sporných a najviac kritizovaných požiadaviek bolo, že firmy musia zdokladovať za posledné tri roky obrat vo výške minimálne 5-miliónov eur.
Výsledok súťaže NDS odôvodnila tým, že ZSE ponúklo za prenájom jedného metra štvorcového násobne viac ako GreenWay. A keďže jedným z cieľov NDS je dosahovanie finančného zisku, rozhodla sa pre uchádzača, ktorý ponúkol viac.
Ďalším zámerom diaľničiarov bolo získať strategického partnera, ktorý bude prevádzkovať sieť elektrostaníc aj v budúcnosti.
GreenWay, ktoré ponúklo 125 eur za m2 sa tak ani len nepriblížilo ponuke ZSE, ktoré ponúklo za miesto pod nabíjacou stanicou neuveriteľných 10-tisíc eur ročne.
Či išlo o monopol v súťaži, rozhodne ÚVO
Kritika voči postupu NDS sa vzniesla okamžite po vyhlásení výsledkov súťaže. GreenWay považuje postup a nastavenie podmienok za diskriminačné, výsledkom čoho, je možná monopolizácia trhu s nabíjacími službami v SR.
Kto má pravdu rozhodne Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO). Ten už preveruje nastavenie podmienok v tendri a aktívne sa zaoberá zvoleným postupom NDS.
„Úrad, za účelom preverenia postupu verejného obstarávateľa, požiadal NDS, a.s. o poskytnutie informácií k zvolenému postupu. Po ich doručení informácie posúdi a zváži ďalšie kroky,“ uviedol Zoltán Rácz z tlačového oddelenia ÚVO pre portál Nasadoprava.sk.
Vypočujte si krátke vyjadrenie Petra Badíka, spoluzakladateľa a konateľa spoločnosti GreenWay, ktorá v súčastnosti prevádzkuje nabíjacie stanice po celej EÚ. Iba na Slovensku a v Poľsku ich majú rozmiestnený okolo 240. Pre porovnanie, ZSE prevádzkuje na Slovensku 112 rýchlonabíjacích staníc a jednu ultrarýchlu stanicu pri Zvolene.
NDS sa bráni, že pri rozhodovaní postupovala v súlade so stanovenými podmienkami i všeobecne záväznými právnymi predpismi a postupovala maximálne transparentne, pričom nikoho neuprednostňovala.
Kedy sa na odpočívadlách vodiči „dobijú“?
Na Slovensku momentálne jazdí len cca 1 100 čisto elektrických vozidiel, tento počet sa však môže v blízkej budúcnosti znásobiť. Ministerstvo hospodárstva SR (MH SR) plánuje koncom roka vyhlásiť druhú výzvu zameranú na podporu elektromobility.
Rapídne navýšenie dotácie pravdepodobne tak osloví väčšie množstvo Slovákov, ako naposledy. Jedným z motivačných opatrení zakúpenia si elektrického auta, je aj aktívne budovanie a rozširovanie infraštruktúry.
Aby mohlo ZSE začať budovať nabíjacie stanice je nevyhnutné odsúhlasiť nájomnú zmluvu na vybraných diaľničných odpočívadlách Ministerstvom dopravy a výstavby (MDV SR). „Z uvedeného dôvodu v súčasnosti nemôžeme relevantne určiť dátum inštalácie a prevádzky nabíjacích staníc,“ odpovedala hovorkyňa NDS.
Na jednom odpočívadle bude umiestnená iba jedna nabíjacia stanica s výkonom iba 50KW. V zahraničí sa pritom už bežne prevádzkujú stanice s výkonom minimálne od 150KW a vyššie. Tento faktor prirodzene ovplyvňuje aj čas nabíjania.
Podľa NDS boli pri výbere najvhodnejšieho typu nabíjacej stanice zohľadnené všetky strategické dokumenty, ako aj existujúca infraštruktúra.
Hovorkyňa diaľničiarov dodala, že nájomná zmluva so ZSE zohľadňuje aj prípadný proces modernizácie staníc. Cena za akú budú elektromotoristi dobíjať, pritom bude v plnej kompetencii ZSE.
Čaká sa na súhlas rezortu dopravy
MDV SR informovalo, že v súčasnosti posudzuje nájomnú zmluvu na vybrané diaľničné odpočívadlá, čo je štandardný proces, ktorého trvanie je individuálne. S inštaláciou nabíjacích staníc sa začne až vtedy, keď nadobudne platnosť zmluva, ktorá je podmienená súhlasom rezortu.
Ministerstvo potvrdilo, že parametre rýchlostaníc sú nastavené v súlade s platnou legislatívou, technickými požiadavkami na trhu s alternatívnymi palivami.
Obdobne ako diaľničiari, ani rezort dopravy nevie určiť ani len predbežný termín, kedy sa vodiči budú môcť svoje autá medzi Bratislavou a Košicami dobiť.