Ministerstvo dopravy a výstavby tvrdí, že kontroly mostov sa u nás vykonávajú pravidelne, podľa predpisov a na štandardnej európskej úrovni. V ČR skontrolujú asi tisíc mostov z predpätého betónu, takú konštrukciu mal aj nedávno zrútený diaľničný most v talianskom Janove.
Slovensko na rozdiel od Českej republiky neplánuje mimoriadnu kontrolu technicko-stavebného stavu mostov z predpätého betónu. Ministerstvo dopravy a výstavby SR na to nevidí dôvod. Na základe uvedenej technológie bol postavený nedávno zrútený diaľničný most v talianskom Janove.
Bežné, hlavné a mimoriadne prehliadky
„Kontroly mostov sa u nás vykonávajú pravidelne, podľa predpisov a na štandardnej európskej úrovni. Údržba a opravy mostov sú u nás dôležitou súčasťou systému hospodárenia s mostnými objektmi,“ informovala v piatok agentúru SITA hovorkyňa ministerstva dopravy a výstavby Karolína Ducká. „Podľa technických podmienok sa vykonávajú bežné prehliadky – jarné a jesenné, hlavné jedenkrát za štyri roky a takisto mimoriadne prehliadky, ktoré sú vykonávané v zmysle Technických podmienok TP 077, čo je úroveň štandardu bežná aj v iných európskych krajinách,“ uviedla Ducká.
V Česku skontrolujú asi tisíc mostov
Český minister dopravy Dan Ťok nariadil u našich západných susedov dôkladnú kontrolu asi tisíc mostov s konštrukciou z predpätého betónu. Mimoriadna prehliadka sa má týkať zhruba štyristo železničných a šesťsto cestných mostov. „Nariadil som na mostoch tejto konštrukcie z obdobia 60. až 80. rokov (20. storočia) mimoriadnu kontrolu. Chceme si byť istí, že tam nie je žiadna skrytá chyba,“ povedal Ťok podľa portálu idnes.cz.
Mimoriadnu kontrolu mostov v ČR zdôvodnil Ťok okrem tragédie v Janove aj stavom mosta v Karlových Varoch, kde po odstránení povrchu vozovky zistili, že pre zhrdzavené oceľové nosné časti sa most už nedá využívať. Previerka sa bude týkať stavu nosných lán, či pod vplyvom vody nie sú zhrdzavené. Kraje chcú skontrolovať mosty na cestách druhej a tretej triedy.
Na opravy mostov u nás je určených 41 miliónov eur
Zo zdrojov Európskej únie boli v SR opravené viaceré mosty. „Len z eurofondov sa počas posledných dvoch programových období zmodernizovalo alebo zmodernizuje takmer deväťdesiat mostov. Mosty, na ktorých rekonštrukcia práve prebieha, boli diagnostikované ako objekty v zlom až havarijnom technickom stave. Preto boli zaradené do eurofondových projektov modernizácie,“ priblížila Ducká.
Ako prvé začali opravovať mosty na východe Slovenska. V Operačnom programe Integrovaná infraštruktúra je na opravu mostov vyčlenených 41 mil. eur z prostriedkov EÚ a štátneho rozpočtu. „Ďalšie projekty opravy a modernizácie mostov realizuje Slovenská správa ciest (SSC) zo štátneho rozpočtu. Najviac z týchto projektov je na území Žilinského, Banskobystrického, Košického a Prešovského kraja,“ dodala Ducká.
V zlom a vo veľmi zlom stave je dvanásť percent mostov
Z celkového počtu 8 066 cestných mostov na Slovensku je v zlom a vo veľmi zlom stave 977, čo je 12 %. Ako vyplýva z údajov cestnej databanky SSC, ich vlaňajší počet sa oproti roku 2016 zvýšil o 88, podiel klesol o jeden percentuálny bod, keďže pred dvoma rokmi bolo o 64 mostov menej. V havarijnom stave, čo je najhorší zo siedmich stupňov, je podľa údajov z vlaňajška 23 mostov, teda 0,3 % zo všetkých mostných objektov na cestných komunikáciách, pričom ich počet sa znížil o sedem.