Nové typy oplotenia na viacerých úsekoch diaľnic D2 a D1 zvýšia bezpečnosť na miestach s nebezpečným stretom motoristov s lesnou zverou.
Národná diaľničná spoločnosť, a. s., (NDS) o tom informovala v stredu s tým, že na D2 medzi Bratislavou a Malackami sa tieto incidenty znížili takmer o polovicu.
Novinkou sú aj pachové plašiče, ktoré pomáhajú udržať zver mimo diaľničnej infraštruktúry najmä teraz, v čase ich párenia.
Obnovili desať kilometrov oplotenia
„Vymenené oplotenie je vyššie, meria 180 centimetrov, má lepšie upevnenie a zasadzuje sa hlbšie do zeme do 20 centimetrov,“ uviedla hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.
„Vďaka týmto parametrom je oplotenie účinné voči drobnej aj väčšej zveri a aj voči tým obyvateľom lesa, ktorí by plot chceli podhrabať. Nové oplotenie je zaistené tromi napínacími drôtmi,“ podotkla.
Most na úseku R2 pri Mýtnej už čoskoro sprejazdnia, rýchlostná cesta pomáha najmä nákladnej doprave
Diaľničiari vlani obnovili približne 10 kilometrov oplotenia na úsekoch s najvyšším rizikom stretu so zverou.
Okrem spomínaného úseku D2 medzi hlavným mestom a Malackami aj na úsekoch D1 v niektorých častiach stredného a východného Slovenska. V tomto roku plánujú vymeniť ďalších približne 8 kilometrov oplotenia.
Pohyb zvierat je nevyspytateľný
S jarným a letným obdobím prichádza aj čas párenia lesnej zveri. „Pohyb zvierat je počas ich ruje nevyspytateľný, preto sa snažíme odradiť ich od návštevy diaľnice všemožnými spôsobmi. Napríklad na úseku D4 medzi Záhorskou Bystricou a Devínskou Novou Vsou sme začali používať tzv. pachové ohradníky,“ priblížila Žgravčáková. Tento úsek je bez klasického oplotenia.
Pachové plašiče fungujú tak, že pachový materiál sa aplikuje na drevené stĺpiky a na zvodidlá, pričom táto látka zvieratám „smrdí“, takže sa tomuto miestu vyhnú. Momentálne sú pachové ohradníky nainštalované na oboch stranách diaľnice v celkovej dĺžke 7 kilometrov.