- aktualizované 18. júla 12:47
Európska únia poskytne vyše 173 miliónov eur na rozostavaný úsek diaľnice D1 Budimír – Bidovce a súvisiaci úsek rýchlostnej cesty R2 – R4 medzi Košickými Olšanmi a Hrašovíkom.
Prostriedky Kohézneho fondu na prefinancovanie diaľničnej stavby cez Operačný program Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020 prispejú k rýchlejšej a bezpečnejšej cestnej doprave v okolí Košíc.
Ako informovala Európska komisia, projekt zaistí aj lepšiu prepojenosť medzi Slovenskom a jeho susedmi v rámci tejto časti tzv. transeurópskej dopravnej siete.
Bezpečnejšie a rýchlejšie cesty
„Z tohto projektu budú mať v prvom rade prospech najmä obyvatelia Košického kraja, ktorí sa budú tešiť bezpečnejším a rýchlejším cestám. V konečnom dôsledku to však bude predstavovať prínos pre všetkých Európanov a celé európske hospodárstvo, keďže región bude lepšie prepojený, čo pozitívne ovplyvní rast, obchod i cestovný ruch,“ povedal podpredseda EK zodpovedný za energetickú úniu Maroš Šefčovič.
Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) vo štvrtok potvrdilo, že získalo súhlasné stanovisko z Bruselu na financovanie výstavby úseku D1 pri Košiciach. Nenávratný finančný príspevok, vrátane domáceho spolufinancovania, podľa rezortu dosahuje vyše 200 mil. eur.
Minister Érsek kontroloval práce na diaľničnom úseku Budimír - Bidovce, ukončiť by ho mali načas
Práce na úseku napredujú podľa plánu, motoristi ho budú môcť využívať už koncom tohto roka. „Ide o ďalší z veľkých diaľničných projektov, ktorý sme obhájili pred Európskou komisiou v tomto programovom období z eurofondov,“ povedal minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd).
„Teraz sa už musíme sústrediť na prípravu a obhajobu úseku R2 Šaca – Košické Oľšany a dokončenie juhovýchodného obchvatu Košíc,“ dodal.
Stane sa súčasťou obchvatu
Úsek D1 Budimír – Bidovce v dĺžke 14,4 kilometra plus 1,1 km je vo výstavbe od konca roka 2016, dokončený by mal byť po troch rokoch v pôvodne plánovanom termíne v decembri tohto roka.
Investorom je Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS). Zhotoviteľom stavby za zmluvnú cenu zhruba 197,5 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty je spoločnosť Skanska SK, a. s. Stavebný dozor zabezpečuje združenie spoločností SGS Czech Republic, s. r. o., ESP Consult, s. r. o., a Infraprojekt, s. r. o.
Aktualizované: V násypoch na stavbe D4 a R7 zistili výskyt nepovolených látok, našli nebezpečný azbest
Úsek D1 Budimír – Bidovce bude priamym pokračovaním D1 v úseku Prešov – Košice smerom na Michalovce. Po dobudovaní cesty R2 sa stane súčasťou východného obchvatu Košíc a prepojí D1 s R4 smerom na maďarský Miskolc.
„Vybudovanie tejto stavby s napojením na úsek D1 v prevádzke Prešov – Budimír preberie podstatnú časť celkovej dopravy z úseku cesty I/68 a I/50, najmä tranzitnú nákladnú dopravu a tým pozitívne ovplyvní dopravnú situáciu v regióne,“ priblížila hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká.
Práce zahŕňajú mosty aj križovatky
Práce zahŕňajú štyri mimoúrovňové križovatky, jeden kruhový objazd, 23 mostov a rôzne protihlukové zábrany. Začiatok úseku je v mimoúrovňovej križovatke Budimír, pokračuje údolím rieky Torysa s mostom v dĺžke 560 metrov.
Trasa diaľnice podľa NDS ďalej vedie k mimoúrovňovej križovatke Košické Oľšany – križovatke D1 a R2. Tu sa stavba rozdeľuje na pokračovanie samotnej D1 a na krátky úsek R2/R4 po mimoúrovňovú križovatku Hrašovík v dĺžke 1,1 km.
Diaľnica D1 pokračuje cez miernu pahorkatinu, kde sa v stúpaní rozširuje o tretí prídavný pruh pre pomalé vozidlá, úsek končí v mimoúrovňovej križovatke Bidovce.
Ministerstvo dopravy a výstavby sa sústreďuje aj na prípravu ďalších významných cestných projektov, ktoré by mohli byť plynule prefinancované z nových eurofondov v programovom období 2021 – 2027.
Medzi priority v oblasti diaľnic a rýchlostných ciest patrí najmä dobudovanie chýbajúcich úsekov diaľnice D3 na Kysuciach, posledného nerozostavaného úseku D1 medzi Košicami a Bratislavou (Turany – Hubová) a najpotrebnejších úsekov R2 medzi Trenčínom a Košicami.