Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) plánujú zaviesť mobilnú rádiovú sieť GSM-R aj na železničnej trati Varín – Košice – Čierna nad Tisou po štátnu hranicu s Ukrajinou. Investíciu s odhadovanými nákladmi vyše 39 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH) chcú financovať z prostriedkov Európskej únie cez Nástroj na prepájanie Európy.
Lehota do 14. septembra
Ako vyplýva z vyhlásenej verejnej súťaže, realizácia zákazky by mala trvať šesťsto dní od odovzdania prvého staveniska, teda zhruba dvadsať mesiacov. Lehota na predkladanie ponúk je 14. septembra, platiť musia minimálne dvanásť mesiacov.
Železničiari zmodernizujú koľaj na úseku Šaštín-Stráže - Kúty, je už opotrebovaná
„Ide o vybudovanie líniového rádiodispečerského dorozumievacieho systému GSM-R, ktorý zabezpečí mobilnú telekomunikačnú a dátovú komunikáciu pre potreby železničnej prevádzky a pre zavedenie systému ERTMS (Európsky systém riadenia železničnej dopravy) na úseku železničnej infraštruktúry Varín – Košice – Čierna nad Tisou,“ oznámili ŽSR vo zverejnenom tendri vo Vestníku verejného obstarávania. Stavebné práce sú rozdelené na úseky Varín – Košice a Košice – Čierna nad Tisou.
Vybudovanie anténnych stožiarov
Vybudovanie rádiovej siete pozostáva najmä z výstavby anténnych stožiarov s technologickým kontajnerom pre rádiovú sieť GSM-R, potrebnej infraštruktúry ako sú prípojky nízkeho napätia, prenosové zariadenia, terminály GSM-R, základňové rádiostanice BTS s anténnym systémom, elektronická zabezpečovacia signalizácia, klimatizácie a optická kabelizácia zavesená na existujúcich stĺpoch trakčného vedenia.
Železničná doprava na severe a východe Slovenska by mala byť vďaka bezdrôtovej komunikácii bezpečnejšia a plynulejšia
Sieť GSM-R je už vybudovaná na železničnej trase Bratislava – Žilina – Čadca – štátna hranica SR a ČR.
ŽSR v týchto dňoch vyhlásia aj tendre na elektrifikáciu trate Bánovce nad Ondavou – Humenné a modernizáciu traťového úseku Poprad – Vydrník v rámci obnovy úseku Poprad – Spišská Nová Ves.