Minister Naď chce na Sliači zachovať aj civilnú leteckú dopravu, musia sa však vyriešiť tri problémy

Civilnú i ostatnú dopravu na letisku ukončia do konca roka, pretože na jar 2021 by mali začať s výstavbou.
Jaroslav Naď
Minister obrany Jaroslav Naď. Foto: archívne, SITA/Branislav Bibel.

Do roku 2023 je potrebné zrealizovať 14 čiastkových projektov, aby letisko Sliač bolo v lete roku 2023 pripravené na prevádzkovanie nových lietadiel F-16.

Poslancom Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) to v úvode ich dnešného rokovania povedal minister obrany Jaroslav Naď s tým, že ministerstvo obrany robí v spolupráci s krajom aj dotknutými mestami všetko pre to, aby na letisku bola zachovaná civilná letecká doprava.

Bývalá vláda s civilným letiskom nepočítala

Projekt obnovy je podľa ministra veľmi komplikovaný, a preto ho ministerstvo chce zabezpečiť cez špecializovanú agentúru NATO, ktorá s tým má skúsenosti a vie čo má robiť.

Letisko Sliač musí byť po realizácii projektov certifikované medzinárodnými inštitúciami. „Robíme opatrenia tak, aby sme to stihli a mohli zachytiť sezónu civilného lietania aj vojenského lietania v roku 2023,“ povedal poslancom kraja Naď a dodal, že ako Banskoštiavničanovi mu na zachovaní civilného lietania aj osobne záleží.

Chceli by ste, aby sa na Sliači zachovala aj civilná letecká doprava?

Bývalá vláda s civilným letiskom na Sliači podľa neho nepočítala a mala tam byť len vojenská základňa. „Peniaze na rekonštrukciu v sume 55 mil. eur boli len ‚vycucané z prsta‘, bez realizačného projektu a nacenenia, a dnes už viem, že to bude stáť viac,“ konštatoval minister obrany.

Tri problémy pri zachovaní civilnej prepravy

Civilnú a ostatnú dopravu na letisku ukončia do konca roka, pretože na jar 2021 by sa už malo stavať.

„Pri zachovaní civilnej prepravy ide o tri problémy. Prvý je medzinárodno-právny, týkajúci sa ochrany utajovaných skutočností. Ide o stíhačky F-16, ktoré sú klasifikované na úrovni USA tajné, a to je u nás na základe medzinárodnej dohody prísne tajné. Celé letisko tak musí byť v zóne prísne tajné. Ďalší je vojensko-technický problém udržania pohotovostnej časti s narastajúcim záujmom o civilné letectvo,“ objasnil minister s tým, že nakoniec sú tam tiež finančné problémy.

„Do roku 2023 sa uskutoční len prvá fáza rekonštrukcie a ďalšie dve fázy sa budú musieť uskutočniť do roku 2030,“ doplnil Naď s tým, že počas prvej fázy obnovy letiska Sliač pôjdu stíhačky MIG-29 na letisko v Kuchyni, kde je preto tiež potrebné upraviť dráhu a infraštruktúru.

Viac k osobe: Jaroslav Naď
Firmy a inštitúcie: BBSK Banskobystrický samosprávny kraj (VÚC)Letisko SliačMO Ministerstvo obrany SRNATO Organizácia Severoatlantickej zmluvy

Odporúčané