Niektoré vyjadrenia predsedu odborov Autošofér Dopravného podniku Bratislava (DPB) Jozefa Hitku o situácii v podniku sú podľa DPB nepravdivé a zavádzajúce. Hitka minulý týždeň informoval, že ak sa situácia v Dopravnom podniku Bratislava nezmení, vyhlásia výstražný štrajk.
Vyžadujú konfrontáciu
Odborom prekáža predovšetkým údajné šikanovanie vodičov, neplatná kolektívna zmluva alebo nakúp 11 starých autobusov. Hitka okrem iného tvrdí, že DPB rieši sťažnosti na vodičov anonymne a nepripúšťajú konfrontáciu medzi sťažovateľom a zamestnancom.
„Všetky sťažnosti a ich riešenia obsahujú aj vyjadrenie vodiča, takže konfrontácia nie je neprípustná, ale priamo ju vyžadujú,“ uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa DPB Adriana Volfová.
Odbory v Dopravnom podniku Bratislava hrozia štrajkom, prekáža im aj nákup starých autobusov
„Postup riešenia sťažností, ktorý uvádza pán Hitka, nie je pravdivý, pretože každý opis sťažnosti, bez ohľadu na to, či má svojho adresáta, alebo nie, je riadne prešetrený a v prípade rozporu s výpoveďou vodiča je sťažovateľovi navrhovaná aj konfrontácia oboch dotknutých strán,“ dodáva v stanovisku DPB.
Jedno porušenie smernice, tri tresty
Predseda odborov takisto kritizoval postavenie a tresty pre zamestnancov DPB. „Je známa vec, že vodiči v DPB sú za jedno porušenie vnútropodnikovej smernice trestaní najmenej trikrát – odňatím určitej pohyblivej časti mzdy (prémií), odňatím bonusu za jazdu bez nehody a písomným upozorneným na porušenie pracovnej disciplíny,“ povedal Hitka.
Saková predstavila zmeny v cestnej premávke, chce zefektívniť plynulosť a zvýšiť bezpečnosť na cestách
„DPB považuje za logické a zároveň aj férové pre ostatných zamestnancov, že napríklad v prípade závažného porušenia pracovnej disciplíny, za ktoré DPB so zamestnancom okamžite skončí pracovný pomer, zároveň udelí tomuto zamestnancovi aj sankciu odňatia výkonnostnej odmeny,“ uviedla Volfová. Pri každom porušení pracovnej disciplíny sa posudzuje dôvod a charakter, od ktorého závisí ďalší postup zamestnávateľa.
Pri závažnom a opakovanom porušení zamestnávateľ postupuje voči vodičovi v zmysle vnútropodnikových smerníc, v mnohých prípadoch je však vodič upozornený slovne a bez finančného postihu.
Nákup starých autobusov
Odborom taktiež prekáža nedávny nákup 11 starých autobusov zo zahraničia, ktoré mesto používa počas opravy električkovej trate v Karlovej Vsi a v Dúbravke. Dopravný podnik má totiž údajne k dispozícií autobusy, ktoré stoja v garáži aj dva roky a mohli byť použité namiesto kúpenia starých zo zahraničia. „V DPB stoja vozidlá, ktoré stačilo opraviť a mohli premávať,“ uviedli v stanovisku odbory.
DPB sa rozhodol kúpiť jazdené autobusy, pretože bývalé vedenie nezabezpečilo ani nákup nových autobusov, ani nákup dostatku náhradných dielov pre existujúce vozidlá, pričom sa blížila výluka električiek v Karlovej Vsi, na ktorú bolo potrebne zabezpečiť ďalšie kĺbové autobusy.
„Nákup jazdených vozidiel nie je ničím nezvyčajným, vlani takto nakúpil autobusy regionálny dopravca Slovak Lines. Jazdené autobusy premávajú aj vo viacerých väčších mestách na Slovensku, najbližšie v Nitre,“ dodal DPB.
Neplatná kolektívna zmluva
V minulosti mal DPB prenajaté autobusy, ktoré museli po skončení prenájmu vrátiť späť majiteľom. Jedenásť ojazdených autobusov je v majetku DPB, takže DPB ich ešte môže po skončení pôsobenia v Bratislave predať.
„Nákup jazdených autobusov je dokonca v mnohých prípadoch výhodnejší než oprava existujúcich vozidiel. Kým cena za autobus bola 7 500 resp. 11 000 eur, cena motora potrebného na opravu mnohých autobusov DPB je až 21-tisíc eur,“ informoval DPB.
Príbeh Mosta Apollo. Vyhýba sa magistrát Bratislavy platiť milióny na dani? (Podcast)
Podľa odborov je najväčším problémom neplatná kolektívna zmluva v DPB. „Medzi vedením DPB a tromi predsedami odborov bola podpísaná dohoda o úprave platov do dvoch dní. Naša odborová organizácia 24. mája 2019 upozornila na neplatnosť kolektívnej zmluvy zamestnávateľa, magistrát, ako aj Najvyšší kontrolný úrad. Následne si zamestnávateľ aj jediný akcionár nechal urobiť právnu analýzu a dospeli k tomu, že kolektívna zmluva je neplatná,“ uviedol Hitka.
Problém s kolektívnou zmluvou rieši DPB prípravou novej kolektívnej zmluvy, ktorá má obsahovať aj pripomienky z májového stretnutia s odborovými organizáciami. „Je naším záujmom, aby k podpisu kolektívnej zmluvy došlo čím skôr,“ dodal vo svojom stanovisku DPB.