- aktualizované 8. augusta 18:20
Nálezy materiálov na približne päťsto metrov dlhom úseku rozostavanej diaľnice D4 pri Jarovciach nepoškodzujú životné prostredie ani zdravie. Potvrdili to aj nové testy realizované akreditovanými nezávislými odborníkmi z troch laboratórií z Nemecka, Dánska a Rakúska.
Environmentálne najprijateľnejšie riešenie
Informovala o tom vo štvrtok spoločnosť D4R7 Construction, s. r. o., ktorá je hlavným zhotoviteľom stavby diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí Bratislavy v rámci PPP projektu.
Spoločnosť v tlačovej správe uviedla, že intenzívne pracuje na riešení tejto záležitosti. Zároveň informovala Ministerstvo dopravy a výstavby SR o realizácii nových testov v spolupráci s medzinárodnými odborníkmi s cieľom nájsť environmentálne najprijateľnejšie riešenie.
Aktualizované: V násypoch na stavbe D4 a R7 zistili výskyt nepovolených látok, našli nebezpečný azbest
„Po analýze všetkých zozbieraných vzoriek plánujeme do tridsať dní predložiť ministerstvu dopravy správu odborníkov s návrhmi riešenia problému. Po následnom odsúhlasení ďalších krokov všetkých zúčastnených strán budeme samozrejme informovať verejnosť o príslušných opatreniach,“ uviedla spoločnosť D4R7 Construction.
„Ministerstvo dopravy a výstavby čaká na riešenia od koncesionára ako čo najšetrnejšie zneškodniť materiál s obsahom azbestu pod stavbou diaľnice D4. Po jeho predložení a schválení budeme informovať aj verejnosť,“ zareagoval pre agentúru SITA rezort dopravy.
Azbest pochádzal z odpadového kopca
Zhotoviteľ plne súhlasí s tým, že jednotlivé časti azbestového cementu by sa na stavenisku nemali nachádzať. Recyklovaný materiál, ktorý ich údajne obsahoval, podľa spoločnosti pochádza z jediného zdroja v blízkej vzdialenosti od D4, z tzv. odpadového kopca v bratislavskej Petržalke.
„Bol zakúpený v dobrej viere a dodávateľ mal všetky povolenia a osvedčenia od príslušných orgánov,“ poznamenal zhotoviteľ s tým, že tento materiál nebol použitý na žiadnom inom mieste rozostavaných úsekov D4 a R7 v dĺžke 59 kilometrov.
Video: Policajti odobrali vzorky na stavbe bratislavského obchvatu D4 R7
„D4R7 Construction môže každého ubezpečiť, že hlavnou zásadou spoločnosti je konať iba v rámci príslušných zákonov a predpisov a to isté požaduje aj od svojich dodávateľov,“ dodala spoločnosť.
Nebezpečná manipulácia
Ministerstvo dopravy a výstavby 17. júla informovalo, že posledné vzorky z násypov na stavbe D4 pri Jarovciach potvrdili výskyt nepovolených látok. V troch vzorkách posledného testovania sa vyskytoval azbest, ktorý síce po zakopaní do zeme neohrozuje zdravie ľudí, avšak manipulácia s ním je nebezpečná a nemal byť použitý pod diaľnicou.
Rezort dopravy preto avizoval kroky, aby bol všetok nepovolený materiál zo stavby odstránený a cesta spĺňala všetky kritéria určené stavebným povolením. Koncesionár, resp. zhotoviteľ to musí zabezpečiť na vlastné náklady.
NDS: My nestaviame D4 a R7, opravte tabule
Príslušná sekcia ministerstva dopravy okamžite vyzvala koncesionára projektu Zero Bypass Limited (na čele so španielskou spoločnosťou Cintra), aby bezodkladne odviezol všetok kontaminovaný materiál a nahradil ho nezávadným materiálom.
Špeciálny stavebný úrad tiež dostal výsledky dodatočných vzoriek a na ich základe zvolal pracovné stretnutie s koncesionárom. Nezávislý dozor mal vysvetliť, ako je možné, že takýto odpad neidentifikoval a ministerstvo o tom neinformoval, čo je jeho povinnosťou.