Naozaj hrozila nad Slovenskom zrážka dvoch lietadiel? Vyjadrili sa aj úrady

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
lietadlá
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

Vo vzdušnom priestore Slovenska nehrozila žiadna zrážka lietadiel. Ministerstvo dopravy SR a štátny podnik Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky (LPS) vo vyjadrení pre agentúru SITA popreli informáciu strany Hlas – sociálna demokracia o tom, že začiatkom mája sa nad východným Slovenskom takmer zrazili dve dopravné lietadlá.

Zrážka údajne nehrozila

„K žiadnej zrážke neprišlo a ani nehrozilo, že by sa mala stať,“ vyvrátil tvrdenie opozičnej strany Martin Petro z odboru komunikácie ministerstva dopravy. Rezort to považuje za súčasť kampane pred predčasnými parlamentnými voľbami.

„Ministerstvo dopravy sa nebude zapájať do predvolebnej kampane a reagovať na vyhlásenia politikov,“ dodal v stručnom stanovisku Petro. Viac a konkrétnejšie sa k téme vyjadrili Letové prevádzkové služby.

Nebezpečenstvo nehrozilo

Pri prevádzkovej udalosti zo 6. mája podľa podniku v žiadnom prípade nebola ohrozená bezpečnosť lietadiel, ich posádok, ani pasažierov a nehrozilo žiadne nebezpečenstvo zrážky lietadiel.

„Uvedené lietadlá sa k sebe reálne fyzicky nikdy nepriblížili na vzdialenosť menšiu ako 4,5 kilometra a v horizontálnej rovine sa nikdy fyzicky nekrižovali, teda nad sebou neleteli. Daná situácia si ani nevyžadovala žiadny aktívny zásah automatického protikolízneho systému TCAS, ktorým boli vybavené predmetné lietadlá,“ priblížila vedúca kancelárie riaditeľa LPS Michaela Legelová.

Jediným dôvodom na prešetrenie tejto prevádzkovej udalosti podľa podniku bolo to, že vertikálna vzdialenosť predpokladaných trajektórií, čiže ich rozstup, po ktorých sa lietadlá pohybovali, avšak každé v inom čase, bola o sto stôp menšia, ako štandardne predpísaných tisíc stôp. Vzhľadom na časový odstup reálne teda žiadne nebezpečenstvo zrážky nehrozilo.

Situáciou sa zaoberajú príslušné orgány

„Veľmi dôležitá je skutočnosť, že dané lietadlá sa po týchto trajektóriách pohybovali v časovom odstupe, čo znamená, že priamo nad sebou nikdy neleteli. Udalosť bola riadne zaznamenaná a prešetrená v stanovených časových lehotách,“ vysvetlila Legelová. O vzniku udalosti riadne informovali Dopravný úrad, ako aj Letecký námorný vyšetrovací útvar Ministerstva dopravy SR.

Predbežné závery z vyšetrovania vyhotovili do 14. júna, aktuálne pripravujú záverečnú správu, ktorú štandardne podľa nariadenia Európskeho parlamentu a Rady predkladajú Dopravnému úradu aj Leteckému námornému vyšetrovaciemu útvaru ministerstva dopravy. Následne ju postúpia aj Európskej organizácii pre bezpečnosť leteckej prevádzky – Eurocontrol.

Z týchto záverov vyplýva, že prišlo k pochybeniu, pričom v dostatočnom časovom predstihu zjednal nápravu samotný riadiaci letovej prevádzky.

Zlyhal ľudský faktor?

„Ľudský mozog má určité limity, s ktorými sa počas riadenia letovej prevádzky počíta, a preto sú implementované bezpečnostné systémy, ktoré majú na tieto limity upozorniť a zabezpečiť bezpečný prelet lietadiel. Tieto systémy sa aktivujú v dostatočnom predstihu, aby mal riadiaci letovej prevádzky a následne pilot dostatok času na reakciu,“ podotkla Legelová.

V tomto prípade dané systémy zaúčinkovali tak ako mali, upozornili riadiaceho letovej prevádzky, ktorý zareagoval v zmysle zaužívaných postupov tak, aby zabezpečil dostatočný rozstup medzi lietadlami.

„Úroveň bezpečnosti poskytovaných leteckých navigačných služieb zo strany LPS je pravidelne monitorovaná a kontrolovaná národnými a medzinárodnými autoritami a dlhodobo dosahuje vyššiu úroveň ako je požadovaná,“ dodala zástupkyňa podniku.

Hrozila veľká medzinárodná blamáž

Hlas informoval o hrozbe zrážky dvoch lietadiel v stredu, zároveň vyzval ministra dopravy Pavla Lančariča, aby odvolal riaditeľa LPS Martina Kabáta.

„Nad východným Slovenskom sa v našom vzdušnom priestore začiatkom mája takmer zrazili dve dopravné lietadlá. Podľa letových dispečerov ide o dôsledok zlých manažérskych rozhodnutí v štátnom podniku Letové prevádzkové služby,“ uviedol nový zástupca Hlasu Samuel Migaľ. Podľa neho incident hroziaci veľkou medzinárodnou blamážou kompetentní tajili.

„Je to škandál a očakávam, že minister dopravy Lančarič sa s prípadom oboznámi a bude rezolútne konať,“ dodal.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Martin KabátMartin PetroMichaela LegelováPavol LančaričSamuel Migaľ
Firmy a inštitúcie Hlas-SDLPS Letové prevádzkové služby Slovenskej republikyMinisterstvo dopravy SR