Národná asocácia STK nie je všeobecne proti zvýšeniu počtu staníc technickej kontroly, ale proti ich nekontrolovateľnému rozširovaniu. Chce, aby technické a emisné kontroly skutočne napĺňali svoj účel.
Národná asociácia STK (NA STK) pripravuje alternatívny návrh pre rozširovanie siete staníc technickej kontroly a pracovísk emisnej kontroly. Nie je všeobecne proti zvýšeniu ich počtu, ale proti nekontrolovateľnému rozširovaniu. NA STK sa považuje za konštruktívneho partnera štátnej a verejnej správy a chce, aby technické a emisné kontroly skutočne napĺňali svoj účel.
Experti NA STK predložia návrh na rokovanie s rezortom dopravy
„Už skôr sme navrhli ministerstvu konkrétne spôsoby zlepšenia dozoru nad stanicami. Ministerstvo ich prijalo v podstate pozitívne a v súčasnosti ich spracováva. Tiež sme navrhli ministerstvu vypracovať nový spôsob rozširovania siete tak, aby sa doplnila sieť staníc tam, kde je to potrebné, ale so zachovaním možnosti účinného štátneho dozoru,“ uviedla NA STK.
Expertní zástupcovia NA STK aktuálne intenzívne pracujú na príprave tohto alternatívneho návrhu, ktorý čo najskôr predložia na rokovaní so zástupcami ministerstva dopravy. „Zdôrazňujeme, že sieť je možné rozširovať zároveň s tlakom na to, aby z trhu vymizli čierne ovce STK alebo po tom, ako všetky stanice budú dodržiavať predpísané štandardy. Nie je logické rozširovať sieť pred tým, ako sa medzi stanicami spraví poriadok,“ upozornila NA STK.
Rokovanie o rozšírení staníc technickej kontroly vláda minulý týždeň prerušila
Vláda minulý týždeň prerušila rokovanie o novele zákona o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách, ktorá má liberalizovať trh prevádzkovateľov staníc technickej kontroly a pracovísk emisnej kontroly. Zároveň sa má znížiť výška ukladaných pokút za nepodrobenie vozidla technickej a emisnej kontrole v určených lehotách.
Novela má odstrániť podmienky týkajúce sa toho, že sieť prevádzkovateľov staníc technickej kontroly a pracovísk emisnej kontroly bola limitovaná ministerstvom, ktoré určovalo ich počet pre každý okres.
Postačí uhradiť tretinu pokuty za dodatočnú kontrolu vozidla
Cieľom návrhu novely je určiť, že pokiaľ si prevádzkovateľ vozidla dodatočne aj splní svoju povinnosť, čiže podrobí vozidlo technickej a emisnej kontrole, prípadne vyradí vozidlo, tak pokuta sa bude považovať za uhradenú, ak do pätnástich dní bude zaplatená vo výške jednej tretiny. To má byť podľa ministerstva dopravy a výstavby zároveň motiváciou pre všetkých prevádzkovateľov vozidiel, aby si svoje povinnosti aj dodatočne splnili čo najskôr, a tým sa vyhli pokute v plnej výške.
Od začiatku minulého roka platí, že keď prevádzkovateľ vozidla uhradí pokutu do pätnástich dní, tak sa považuje za zaplatenú, ak je uhradená vo výške dvoch tretín.
Novela má nadobudnúť účinnosť 1. novembra, časť o pokutách 1. apríla 2018
Vzhľadom na dĺžku legislatívneho procesu sa navrhuje účinnosť novely zákona od 1. novembra a účinnosť časti novely o znížení pokút od 1. apríla 2018. Súvisí to aj s potrebnými úpravami informačných systémov ministerstva dopravy a výstavby a ministerstva vnútra. Jednotný informačný systém cestnej dopravy od 1. januára 2016 umožňuje vodičom nastaviť si notifikáciu, ktorá ich na blížiaci sa termín technickej a emisnej kontroly vopred upozorní.