Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) nariadil Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) zrušiť verejnú súťaž na stavebno-technický dozor pre výstavbu prvej etapy severného obchvatu Prešova na rýchlostnej ceste R4. Rozhodol tak na základe námietok navrhovateľa proti podmienkam v iných dokumentoch potrebných na vypracovanie žiadosti.
„Porušenia zákona o verejnom obstarávaní mohli mať vplyv na výsledok verejného obstarávania, pretože mohli odradiť záujemcov od účasti a od predloženia ponuky,“ zdôvodnil ÚVO svoje rozhodnutie, ktoré zverejnil na portáli.
Čestné prehlásenie, ako ho NDS v uvedenom tendri koncipovala a požadovala predložiť, podľa úradu spôsobilo nejasnosť, zmätočnosť a umožňuje rôzny výklad.
Porušili princíp transparentnosti
Diaľničiari postupovali v rozpore so zákonom aj poskytnutím vysvetlenia, ktoré v žiadnom prípade neodstránilo nejednoznačnosť a neurčitosť súťažných podkladov vo veci tzv. konfliktu záujmov.
Otvorili obchvat obce Most pri Bratislave, ktorý bude neskôr napojený na diaľnicu D4
„Kontrolovaný taktiež porušil princíp transparentnosti, nakoľko nezabezpečil, aby všetky relevantné skutočnosti, na základe ktorých záujemcovia alebo uchádzači pripravujú a vypracujú svoje ponuky, boli dostatočne určito a jednoznačne uvedené v súťažných podkladoch,“ upozornil ÚVO.
NDS vyhlásila verejnú súťaž na stavebno-technický dozor na stavbu časti severného obchvatu Prešova na R4 v dĺžke 4,3 kilometra v apríli tohto roka.
Za poskytnutie týchto služieb naplánovaných na 1 899 dní (vyše päť rokov) predpokladala vynaložiť predbežne takmer 6 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). NDS už medzitým oznámila zrušenie tohto verejného obstarávania v súlade so zisteniami ÚVO, pričom vyhlási novú verejnú súťaž.
Tunel, tri mosty a protihluková stena
Prvá etapa severného obchvatu Prešova na R4 v dĺžke 4,3 kilometra je vo výstavbe od konca júla. Zhotoviteľom stavby za zmluvnú cenu 142,9 mil. eur bez DPH je združenie spoločností Váhostav – SK, a. s., Bratislava a TuCon, a. s., Žilina.
Časť R4 sa zaviazali dokončiť za tri a trištvrte roka, do jari 2023. Stavba bude financovaná zo štátneho rozpočtu. Pôvodná predpokladaná cena výstavby bola skoro 170 mil. eur bez DPH.
Výstavbu obchvatu Starej Ľubovne dokončia neskôr, niekoľkomiliónovej investícii neprialo počasie
Súčasťou prvej etapy obchvatu Prešova na R4 budú 1 155 metrov dlhý dvojrúrový tunel Bikoš, tri mosty v celkovej dĺžke 885 metrov a sedemsto metrov dlhá protihluková stena. Výstavba zahŕňa aj preložku cesty prvej triedy I/68 v dĺžke takmer dva kilometre.
Najvýhodnejší variant
Súťaž na zhotoviteľa druhej etapy severného obchvatu Prešova na R4 v dĺžke 10,2 km NDS predpokladá vyhlásiť v prvom polroku 2020. V prospech plného profilu aj pre druhú časť prešovského obchvatu na R4 podľa diaľničiarov rozhodli hlavne výsledky ekonomickej analýzy stavby.
„Z pohľadu analýzy a stavu pripravenosti je to najvýhodnejší variant,“ uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa NDS Michaela Michalová.
„Stavba má právoplatné územné rozhodnutie, je spracovaná dokumentácia pre stavebné povolenie a predpoklad ukončenia majetkového vysporiadania je do októbra tohto roka,“ poznamenala Michalová. Odhadované náklady na výstavbu druhej etapy severného obchvatu Prešova v plnom profile a bez privádzača Grófske dosahujú 263,75 mil. eur bez DPH.
Financovanie výstavby bude zo štátneho rozpočtu. Súčasťou tohto úseku bude aj tunel Okruhliak v dĺžke 1,8 kilometra. Dokončenie druhej etapy obchvatu Prešova na R4 je plánované v roku 2024.