Po otvorení slovenského mýtneho trhu medzinárodným poskytovateľom Európskej služby elektronického výberu mýta (EETS) má už v budúcom roku ostať v rozpočte Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) minimálne 85 % vybraného mýta. Diaľničiari to očakávajú v súvislosti s plánovaným zavedením európskeho mýta od 1. januára 2024, pričom budú môcť intenzívnejšie skvalitňovať infraštruktúru diaľnic a rýchlostných ciest.
Európsky mýtny systém
„Nevidíme žiadnu vážnu prekážku v tom, aby sme do konca roka implementovali a spustili na Slovensku pre našich dopravcov tento typ novej služby,“ potvrdil v stredu podpredseda predstavenstva a riaditeľ úseku spoplatnenia a informačných technológií NDS Jaroslav Ivančo.
SkyToll obhajuje mýto. Ak by sa zmluva porušila, Slovensko by prišlo o stovky miliónov eur
Domáci mýtny trh bude podľa neho po zavedení EETS definitívne liberalizovaný a Slovensko sa stane súčasťou európskeho mýtneho systému. Dovtedy budú potrebné ešte zmeny v zákone o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií.
Budúcnosť organizácie
„Je potrebné presne a úplne definitívne následne zakotviť pozíciu a kompetencie Mýtneho úradu,“ priblížil Ivančo. Ako podotkol, treba určiť, akým spôsobom bude štát vyberať mýto.
Premiér Ódor naďalej trvá na trestnom oznámení pre zmluvu o mýte, Lančarič zvažuje aj štvrté podanie (foto)
„Teraz už potrebujeme, aby sa to aj zakotvilo, určili jeho budúcnosť ako organizácie. Zároveň sa treba v budúcom roku vysporiadať s takými detailmi, ako čo s pozostatkami mýta po ukončení zmluvy so spoločnosťou SkyToll,“ dodal zástupca diaľničiarov.
Nižšia provízia
EETS poskytovatelia budú podľa NDS vyberať mýto za výrazne nižšiu províziu, a to na úrovni 4,5 %. Zároveň pokryjú väčšinu trhu, pričom pre zvyšných dopravcov bude nový národný poskytovateľ.
Národná diaľničná spoločnosť chce od SkyToll-u údajne kúpiť už raz zaplatený systém, týka sa diaľničných známok
Preto bude aj celková nákladovosť mýtneho systému omnoho nižšia ako v súčasnosti. Diaľničiari v roku 2024 tiež očakávajú, že celková nákladovosť výberu mýta klesne pod 15 %, vrátane všetkých nákladov spolu s províziou pre EETS poskytovateľov.