Následky nevhodnej privatizácie stále pociťujú prístavy v Bratislave a Komárne aj vodná doprava na Dunaji

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Prístav Komárno
Prístav Komárno. Foto: vpas.sk.

Rozvoj vodnej dopravy na Slovensku zásadne a negatívne ovplyvnila privatizácia prístavov na Dunaji v prvej dekáde 21. storočia. Zle zvolený model privatizácie vytvoril veľmi komplikovanú vlastnícku štruktúru v dvoch najväčších prístavoch v Bratislave a Komárne.

Ako pre agentúru SITA uviedol generálny riaditeľ sekcie vodnej dopravy na Ministerstve dopravy SR Tomáš Kalina, infraštruktúra a superštruktúra patrí súkromnému subjektu, ktorý si prenajíma pozemky vo vlastníctve štátu spravované spoločnosťou Verejné prístavy, a. s.

Krátkosť nájomných zmlúv

„Tento stav bráni akémukoľvek rozvoju prístavov jednak zo strany súkromného subjektu vzhľadom na krátkosť nájomných zmlúv a predpokladanú výšku investičných nákladov a na druhej strane aj správcovská spoločnosť Verejné prístavy má veľmi obmedzené možnosti z dôvodu nemožnosti investovania do majetku súkromnej spoločnosti,“ upozornil Kalina.

Maximálna doba nájmu je podľa neho pritom tridsať rokov. „Dôsledky tohto nepriaznivého stavu sa najviac prejavili pri čerpaní finančných prostriedkov z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra určených na rozvoj prístavov, kedy bolo umožnené prefinancovanie len predprojektovej a projektovej prípravy,“ priblížil rezortný sekčný šéf vodnej dopravy.

Znížila sa atraktivita vodnej dopravy

Prepravu tovarov na Dunaji výrazne ovplyvnil už skôr vojnový konflikt na území bývalej Juhoslávie v závere 20. storočia, po rozpade východného bloku aj samotnej krajiny. Pocítili to aj slovenské prístavy.

„Obmedzenie plavby na dolnom Dunaji znížilo atraktivitu vodnej dopravy v strednej a juhovýchodnej Európe a zásadným spôsobom sa znížil objem prepravovaného tovaru po vode,“ pripomenul Kalina.

V súvislosti s podmienkami vodnej dopravy poukázal aj na podfinancovanie správcu vodnej cesty, štátneho podniku Slovenský vodohospodársky podnik.

„Už niekoľko rokov si v plnej miere neplní svoje povinnosti v údržbe medzinárodnej vodnej cesty Dunaj, čo má za následok obmedzenie niektorých činností prevádzkovateľov prístavov a plavidiel,“ dodal Kalina.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Tomáš Kalina
Firmy a inštitúcie A.s.MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SRVodné prístavy