Návrh nemeckého mýta je v rozpore s pravidlami EÚ, tvrdia europoslanci

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Diaľnice
Ilustračné foto: pixabay.com.

Aj prepracovaná verzia nemeckého mýtneho systému, ktorú odobrila Európska komisia, je podľa Európskeho parlamentu v jasnom rozpore s právom EÚ, nakoľko umožňuje len vodičom v Nemecku zaregistrovaných automobilov odpočítať si mýtne poplatky z dane za motorové vozidlo.

Návrh nemeckého systému spoplatnenia cestnej infraštruktúry pre osobné vozidlá, takzvaný Pkw-Maut, obsahuje prvky diskriminujúce zahraničných vodičov. Vyplýva to z uznesenia, ktoré v stredu schválil Európsky parlament (EP).

Aj prepracovaná verzia mýtneho systému, ktorú odobrila Európska komisia, je podľa poslancov v jasnom rozpore s právom EÚ, nakoľko umožňuje len vodičom v Nemecku zaregistrovaných automobilov odpočítať si mýtne poplatky z dane za motorové vozidlo. Nemeckým používateľom diaľnic neukladá dodatočné zaťaženie, a teda zachováva nepriamu diskrimináciu na základe štátnej príslušnosti.

Poslanci sa komisie pýtajú, prečo považuje takéto prepracovanie pôvodného návrhu za dostatočný dôvod na pozastavenie postupu v prípade nesplnenia povinnosti. Parlament tiež komisiu vyzval, aby poskytla relevantné informácie z analýzy nových opatrení nemeckých orgánov súvisiacich so zavedením mýta a ich súladu s právom EÚ.

Treba spoločné pravidlá pre systémy úhrad za používanie ciest pre všetky vozidlá

Poslanci upozornili, že každý vnútroštátny systém úhrad za používanie ciest, ktorý priamo diskriminuje na základe štátnej príslušnosti, alebo je spojený s vnútroštátnymi daňovými opatreniami výhodnými iba pre príslušníkov daného štátu, ako je odpočet z vnútroštátnej dane z motorových vozidiel, a teda má za cieľ vyberať poplatky v prvom rade od zahraničných používateľov, predstavuje porušenie zásady nediskriminácie zakotvenej v článku 18 Zmluvy o fungovaní EÚ.

Uznesenie parlamentu zdôrazňuje potrebu zaviesť spoločné pravidlá na vytvorenie súdržného, spravodlivého, nediskriminačného a harmonizovaného rámca pre systémy úhrad za používanie ciest pre všetky druhy vozidiel v Európskej únii. Pripravovaná revízia právnych predpisov týkajúcich sa Eurovignette a Európskej služby elektronického výberu mýta (EETS) by bola podľa poslancov vhodnou príležitosťou na ustanovenie takéhoto harmonizovaného rámca.

Európska komisia zastavila konanie voči Nemecku vlani v decembri

Pôvodný plán spoplatnenia nemeckých ciest, ktorý krajina prijala 8. júna 2015, by umožnil nemeckým vodičom odpočítať si nimi zaplatené mýto z dane za motorové vozidlo. Nakoľko táto možnosť sa netýkala vodičov, ktorí majú auto zaregistrované za hranicami Nemecka, a z dôvodu neprimeranej ceny krátkodobej diaľničnej známky, ktorú by využívali prevažne zahraniční vodiči, Európska komisia upozornila nemeckú vládu na možné porušenie nediskriminačných pravidiel EÚ.

Exekutíva EÚ zároveň začala 18. júna 2015 začala voči Nemecku konanie o porušení povinnosti. Po dosiahnutí dohody s nemeckým ministerstvom dopravy na prepracovanej verzii mýtneho systému z 1. decembra 2016 však komisia konanie zastavila.

V súlade so zásadou, podľa ktorej používateľ či znečisťovateľ platí, zaviedli mnohé členské štáty EÚ mýto pre automobily na istých úsekoch svojej cestnej infraštruktúry. Napriek tomu, že aktuálne vnútroštátne systémy výberu mýta a súvisiace poplatky sa navzájom líšia, všetky z nich platia bez rozdielu pre všetkých užívateľov ciest.

Mýto pre osobné vozidlá sa vyberá podľa vzdialenosti vo Francúzsku, Grécku, Chorvátsku, Írsku, Poľsku, Portugalsku, Španielsku a Taliansku. Systém časovo obmedzených diaľničných známok je v Bulharsku, Českej republike, Maďarsku, Rakúsku, Rumunsku, Slovinsku a na Slovensku. Väčšina cestnej infraštruktúry sa bezplatne využíva v Belgicku, Dánsku, Estónsku, Fínsku, Holandsku, Litve, Lotyšsku, Luxembursku, Nemecku, vo väčšine Spojeného kráľovstva a vo Švédsku.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať