Podľa Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy Národná diaľničná spoločnosť za ostatný rok predviedla niekoľko pozoruhodných príkladov, ako obmedziť súťaž a zvyšovať ceny diaľnic na Slovensku.
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) by mala zopakovať súťaže, v ktorých sama obmedzila súťaž. Konštatovali to v piatok na tlačovej besede zástupcovia Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO). Podľa inštitútu NDS za ostatný rok predviedla niekoľko pozoruhodných príkladov ako obmedziť súťaž a zvyšovať ceny diaľnic na Slovensku.
Päť najväčších tendrov na práce stavebných dozorov vyhlásila NDS vlani v jediný deň, a to 9. júla. Ako priblížil analytik INEKO Ján Kovalčík, kvalifikovať do všetkých súťaží sa firmy mali do 12. augusta, všetkých päť ponúk si NDS dala predložiť v decembri. „Ponuky ukazujú, že namiesto súťaženia sa firmy dohodli. Zákazky si podelili ich veľké konzorciá, všetky ponúkli násobne vyššie ceny oproti ponukám v predchádzajúcich súťažiach. V minulých rokoch dostávala NDS na každú zákazku viacero ponúk a rozdiely medzi nimi boli výrazné. Tentoraz dostala iba po dve, nanajvýš tri ponuky, líšili sa minimálne,“ upozornil analytik.
Rovnaký scenár NDS sa podľa inštitútu opakuje aj pri rádovo väčších zákazkách na stavebné práce. Kovalčík tiež informoval o tom, že tri veľké diaľničné stavby – jediné nové od roku 2013 – súťažila NDS takisto naraz (tendre boli vyhlásené v máji 2015). „Vôbec prvýkrát si väčšina uchádzačov zapýtala ceny nad úrovňou predpokladanej hodnoty zákazky. V dvoch tendroch aj najnižšie z ponúk predstavujú v zahraničí nevídaných viac ako 42, respektíve 45 miliónov eur za kilometer,“ dodal Kovalčík.
Na dve stavby prišli podobné ponuky
Na dve stavby dostala NDS len po tri ponuky, a to od rovnakých konzorcií. Navyše v podobnej hodnote – všetky sa vtesnali do rozpätia 3 %, respektíve 4 %, čo je na takýchto stavbách podľa INEKO mimoriadne neobvyklé. „Indikuje, že sa mohlo súťažiť len naoko. Najmä keď jedno z konzorcií tvoria menšie stavebné firmy, ktoré na podobne náročných stavbách robievajú len subdodávateľov. Z konzorcií silných hráčov Eurovia-Doprastav-Metrostav a Strabag-PORR-Hochtief každé dalo najnižšiu ponuku na jednu zo stavieb. Ak by sa aj v treťom tendri stretli len tri opakujúce sa konzorciá, na základe najnižšej ceny by v ňom vyhralo tretie z nich,“ vysvetlil Kovalčík.
Podľa INEKO aspoň v jednom z aktuálnych veľkých tendrov NDS je ponúk päť (tri opakujúce sa konzorciá a dvaja ďalší uchádzači). V tomto prípade je najnižšia ponuka celých 22 % pod najvyššou. Podala ju Skanska SK, jediná firma, ktorá išla do súťaže sama. „Nemohla NDS podobne nižšiu ponuku dostať aj na ostatných dvoch stavbách?,“ pýta sa Kovalčík. Podľa neho by stačilo súťaže vyhlasovať postupne, s odstupom aspoň dvoch mesiacov. NDS sa však podľa analytika postarala o kolíziu týchto tendrov.
Splniť náročné podmienky účasti vo všetkých troch súťažiach mohli záujemcovia iba v júni 2015. „Teda na tri veľké stavby v rovnakom čase. Podobne veľké tendre pritom NDS vyhlasuje zriedka, vyhlásenie všetkých troch v rovnakom čase je teda podozrivé. Navyše v rovnakom čase svoju jedinú novú veľkú stavbu začali obstarávať aj Železnice SR. Ak by mal niekto záujem na tom, aby sa potenciálni uchádzači medzi sebou dohodli, neurobil by to inak,“ poukázal Kovalčík.
Na prípravu kvalitnej ponuky treba čas
Šance na získanie kvalitných cenových ponúk podľa analytika NDS sabotovala aj ďalej. Vo všetkých troch súťažiach zaslala uchádzačom súťažné podklady až 12. novembra. Ponuky na všetky tri veľké stavby mali uchádzači pripraviť iba za 7 týždňov, vrátane Vianoc. Podľa zverejnených informácií počas tohto obdobia zaslala uchádzačom spolu deväť balíkov doplnení a spresnení súťažných podkladov, všetky v decembri. V dvoch tendroch boli súťažné podklady spresňované ešte 22. a 23. decembra a opätovne 29. decembra., teda len tri pracovné dni (vrátane Silvestra) pred predkladaním ponúk 4. januára 2016.
Kovalčík upozornil, že príprava kvalitnej cenovej ponuky na diaľničnú stavbu si pritom vyžaduje minimálne dva mesiace práce. Dobre oceniť v rovnakom čase tri diaľničné stavby, všetky veľké, je pre jednu firmu podľa neho prakticky vylúčené. „Časová kolízia podobných tendrov vedie k združovaniu aj veľkých firiem do konzorcií, a teda zníženiu počtu súťažiacich, ako aj zníženiu kvality a výhodnosti predložených ponúk. Je teda v rozpore so záujmom o hospodárnosť pri vynakladaní verejných zdrojov,“ povedal.
Nové súťaže môžu znížiť ceny
INEKO odhaduje, že zopakovanie súťaží na stavby D1 a D3 v Prešove a Čadci (spolu 13,5 kilometra) môže oproti aktuálnym ponukám ceny podstatne znížiť. Ak by to prinieslo najnižšie ponuky 22 % pod úrovňou najvyšších už predložených ponúk (ako v súťaži na D1 Budimír – Bidovce), ušetrilo by sa podľa analytikov cez 114 miliónov eur. „Za takúto sumu by sa dalo postaviť 10 až 15 kilometrov rýchlostnej cesty R3 na Orave alebo R2 na juhu stredného Slovenska (v polovičnom profile, ktorý tam nadlho postačuje). Alebo opraviť približne 500 kilometrov rozbitých ciest I. triedy,“ zhrnul Kovalčík.
Dobre zorganizované súťaže by pritom mohli podľa INEKO priniesť ponuky aj na úrovni 30 miliónov eur za kilometer (cena ťažkých tunelových úsekov diaľnic v krajinách západnej Európy, i priemer ponúk, ktoré NDS dostala na úsek s najdlhším tunelom Višňové). „Ak by opakované súťaže na úseky D1 pri Prešove a D3 pri Čadci prinieslo takéto ceny, úspora využiteľná na iné dôležité stavby by dosiahla až 189 miliónov eur,“ uzavreli analytici INEKO.