Zámerom projektu Transgreen s účasťou Národnej diaľničnej spoločnosti je zaviesť enviromentálne šetrné plánovanie dopravných koridorov v krajinách karpatského regiónu s množstvom chránených území.
Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) chce v rámci medzinárodného projektu Transgreen získať nové skúsenosti pri plánovaní dopravných koridorov rešpektujúc potreby voľne žijúcich živočíchov. Ako NDS v stredu informovala, zámerom projektu je zaviesť environmentálne šetrné plánovanie dopravných koridorov v krajinách karpatského regiónu s množstvom chránených území.
V záujme tohto cieľa sa NDS spojila so Svetovým fondom na ochranu prírody (WWF) a odborníkmi na dopravu, priestorové plánovanie a ochranu prírody zo strednej a východnej Európy. Partneri z Česka, Maďarska, Rumunska, Ukrajiny a zo Slovenska sa v stredu stretli v Bratislave so záujmom o posilnenie medzirezortnej a medzinárodnej spolupráce pri plánovaní dopravnej infraštruktúry.
Poučné sú pozitívne aj negatívne skúsenosti
„Účasť Národnej diaľničnej spoločnosti v projekte Transgreen považujem za skvelú príležitosť poučiť sa zo skúseností našich partnerov a podeliť sa s nimi o skúsenosti zo Slovenska. Poučné sú pre nás skúsenosti pozitívne aj negatívne a spoliehame sa, že najviac sa naučíme na reálnych situáciách,“ povedal investičný riaditeľ NDS Jiří Hájek.
Dve pilotné územia v rámci projektu na Slovensku
„S využitím týchto skúseností chceme budovať na Slovensku dopravnú infraštruktúru, ktorá bude klásť osobitný dôraz na ekologické koridory a ekológiu ako takú,“ dodal Hájek. Na Slovensku sú v rámci projektu dve pilotné územia – Kysuce, Malá Fatra a Strážovské vrchy na severozápade a územie od Cerovej vrchoviny až po ukrajinskú hranicu na juhovýchode krajiny.
Neprekonateľná prekážka pre väčšinu živočíchov
„Horské oblasti sú z pohľadu vplyvu dopravy zraniteľnejšie ako iné typy krajiny. Diaľnice a rýchlostné cesty predstavujú pre väčšinu živočíchov neprekonateľnú prekážku,“ upozornila riaditeľka WWF Slovensko Miroslava Plassmann s tým, že ide najmä o veľké šelmy, ako je medveď, rys a vlk. Z dlhodobého hľadiska to podľa nej môže mať fatálne dôsledky na prežívanie druhu ako takého. „Na miestach križovania migračných trás s dopravnou infraštruktúrou vznikajú kolízne miesta, ktoré sú nebezpečné nielen pre zvieratá, ale aj pre vodičov,“ poznamenala Plassmann.
S oplotením skoro všetky úseky v prevádzke
V SR sú oplotené takmer všetky úseky prevádzkovaných diaľnic a rýchlostných ciest okrem tých vo výstavbe. „V roku 2017 sme opravili 7,43 kilometra oplotenia. Doposiaľ v tomto roku sme zrealizovali takmer 2,4 km nového oplotenia a opravili sme viac ako 1,3 km oplotenia, ktoré bráni lesnej zveri dostať sa na cestu,“ priblížila hovorkyňa NDS Michaela Michalová.
Zatiaľ tri ekodukty, tzv. zelené mosty
Na Slovensku sú v súčasnosti vybudované tri ekodukty, tzv. zelené mosty, ktoré umožňujú živočíchom zdolať neprekonateľnú prekážku v podobe diaľkovej komunikácie. Sú na úsekoch D1 Mengusovce – Jánovce a Važec – Mengusovce, ako aj na D2 pri obci Moravský Svätý Ján. „Vďaka výstavbe ekoduktov sa znížil úhyn zveri v roku 2017 oproti roku 2016 o 11,4 %,“ uviedla Michalová.
Nový ekodukt plánuj pri Svrčinovci na D3
Ekodukt je potrebný aj pri obci Svrčinovec na sprevádzkovanom úseku D3 Svrčinovec – Skalité. „Táto diaľničná stavba totiž zasahuje do terestrického biokoridoru pre veľké šelmy a ostatnú zver lokalizovaného medzi obcou Svrčinovec a štátnou hranicou SR a ČR,“ dodala Michalová. Výstavba tohto zeleného mosta je aktuálne v príprave, začiatkom roka 2019 je plánované vyhlásenie verejného obstarávania na zhotoviteľa.