Na najbližšiu sezónu si túto úlohu NDS už splnila v predstihu, a to vytvorením zásob vo výške 14,8 tisíca ton posypovej soli do -6°C a 8 tisíc ton posypovej soli do – 34°C. V súčasnosti pokračuje dopĺňanie zásob do plného objemu skladov.
Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) sa na nasledujúcu zimnú sezónu predzásobila chemickými posypovými materiálmi na 80 % kapacity skladov, čo je 22,8 tisíca ton.
„Na najbližšiu sezónu si túto úlohu NDS už splnila v predstihu, a to vytvorením zásob vo výške 14,8 tis. ton posypovej soli do -6°C a 8 tis. ton posypovej soli do – 34°C. V súčasnosti prebieha doplnenie zásob na 100 % kapacít skladov,“ informovala v pondelok hovorkyňa NDS Michaela Michalová.
Nákup soli najmä cez burzu
Celkovo je v tomto období nákup chemického posypového materiálu do -6°C zabezpečený najmä cez komoditnú burzu. V rámci zabezpečenia plnohodnotnej posypovej služby na diaľniciach a rýchlostných cestách na každú ďalšiu zimnú sezónu považuje NDS za svoju dôležitú povinnosť predzásobiť sa posypovými materiálmi na 80 % kapacity skladov najneskôr do konca októbra.
Na zimu sa pripravujú už od leta
Hoci zimná sezóna podľa kalendára začína 21. decembra, diaľničiari sa na ňu pripravujú už v letnom období. „Sklady s chemickým posypovým materiálom začíname plniť v dostatočnom predstihu už od júna, aby sme zabezpečili v zime zjazdnosť všetkých spravovaných komunikácií,“ priblížila Michalová.
Najlacnejší materiál za posledné tri sezóny
NDS v tomto roku nakupovala posypový materiál najlacnejšie za posledné tri sezóny. „NDS s cieľom optimalizovať pomer rastúcej spotreby posypovej soli za posledné obdobie k jej nákupnej cene využila už v zimnej sezóne 2017/2018 najmä možnosť nákupu posypovej soli aj cez Komoditnú burzu Bratislava. Výsledkom je pokles celkovej nákupnej ceny posypovej soli do -6°C na 66,77 eura za tonu,“ dodala Michalová.
Spotreba posypovej soli za posledné tri zimné sezóny rástla vzhľadom na rôzny priebeh zimy v rôznych lokalitách Slovenska a pribúdajúce nové spravované úseky. Najviac vzrástla spotreba na severe Slovenska, v okolí Košíc a Zvolena.
O diaľnice sa stará pätnásť stredísk
Na Slovensku je správa diaľnic a rýchlostných ciest rozdelená medzi pätnásť stredísk situovaných v ich blízkosti. Keďže na celom Slovensku je obdobie zimy rôzne v závislosti od poveternostných podmienok, každé stredisko spravuje svoje úseky podľa iných, špecifických kritérií.
K tomu podľa NDS slúži Operačný plán zimnej údržby, ktorý každý rok pred sezónou vypracujú vedúci stredísk. Zahŕňa komplexné riadenie údržby, systém striedania zamestnancov, kritické úseky a charakter daného územia, ale aj telefónne čísla na záchranárov a mnoho ďalších dôležitých veci k operatíve, aby aj verejnosť bola rýchlo informovaná o zjazdnosti na cestách. Dôraz pri ich tvorbe sa kladie najmä na pohotovostný režim s cieľom vyraziť včas na kritické miesta v plnom nasadení.