Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) pri rezorte financií posúdi ekonomickú efektivitu investície do výstavby rýchlostnej cesty R8 medzi Nitrou a Bánovcami nad Bebravou. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) už preverila viacero možností výstavby rýchlostnej cesty, pričom celkovo je navrhnutých sedem variantov riešení trasy.
Pomalšia doprava cez obce
Investičné náklady štyroch štvorpruhových variantov sa pohybujú medzi 673 miliónmi eur až jednou miliardou eur, dvojpruhový variant by si vyžiadal investíciu 323 až 442 miliónov eur. Ako informoval prostredníctvom sociálnych sietí ÚHP, cieľom investície je prepojiť R1 a R2 cestou v koridore Nitra – Topoľčany – Bánovce nad Bebravou a pripojiť stredné Ponitrie na sieť diaľnic a rýchlostných ciest.
V súčasnosti regiónom vedie cesta I/64, ktorá prechádza mnohými obcami, čo zaťažuje ich obyvateľov a spomaľuje dopravu. Štúdia uskutočniteľnosti NDS preveruje varianty so začiatkom pri obci Lehota alebo pri nitrianskej priemyselnej zóne Jaguar Land Rover a koncom pri Bánovciach nad Bebravou či obci Hradište.
Dôležitá spolupráca investorov
Štúdia zohľadňuje úspory času cestujúcich, úspory prevádzkových nákladov vozidiel, vplyv na nehodovosť a vplyvy na obyvateľov a životné prostredie.
Počas spracovania štúdie NDS spolupracovala s ministerstvom dopravy a ÚHP. Využila pritom dopravné údaje, ktoré získala Slovenská správa ciest (SSC) pre štúdiu I/64 Žilina – Topoľčany vypracovanú v rovnakom čase. Spolupráca investorov je podľa analytikov dôležitá na zabezpečenie efektívnosti investícií v tom istom regióne.