Inštitúcie EÚ dosiahli predbežnú politickú dohodu o revidovanom nariadení o všeobecnej bezpečnosti. Od roku 2022 budú v európskych vozidlách povinné nové bezpečnostné technológie, ktorých cieľom je ochrana cestujúcich, chodcov a cyklistov. Informovala o tom Európska komisia (EK).
Nové technológie na trhu môžu prispieť k zníženiu počtu smrteľných nehôd a zranení na cestách. Až 90 % z nich je spôsobených ľudskou chybou.
V máji 2018 EK navrhla, aby sa niektoré z týchto bezpečnostných opatrení pre vozidlá stali povinnými.
Čo bude povinné
Pre všetky vozidlá by malo byť po novom povinné zariadenie varujúce vodiča pred ospalosťou a rozptýlením, ako je napríklad používanie telefónu počas jazdy. Ďalej pôjde o bezpečné cúvanie s kamerou alebo snímačmi a zariadenie na záznam údajov o nehodách, teda „čierna skrinka“.
Pre osobné autá a dodávky bude povinný systém na zobrazovanie vybočenia z jazdného pruhu. Takisto aj systém zdokonaleného núdzového brzdenia a zdokonalené bezpečnostné pásy.
Pre nákladné vozidlá a autobusy budú platiť osobitné požiadavky na zlepšenie priamej viditeľnosti u vodičov a odstránenie mŕtvych uhlov. Takisto budú povinné systémy vpredu a na bočných stranách vozidla, ktoré rozpoznajú zraniteľných účastníkov cestnej premávky a upozornia na nich, najmä pri zmene smeru jazdy.
Úplný zoznam je na stránke EK.
Povinnosť od roku 2022
Komisia očakáva, že navrhované opatrenia pomôžu do roku 2038 zachrániť viac ako 25 000 životov a zabrániť minimálne 140 000 vážnym zraneniam. To prispeje k dlhodobému cieľu EÚ dosiahnuť do roku 2050 takmer nulový počet smrteľných a vážnych zranení.
Okrem ochrany ľudí na európskych cestách budú nové zdokonalené bezpečnostné prvky pomáhať vodičom postupne si zvyknúť na nové asistenčné systémy pri riadení vozidiel.
Politickú dohodu, ku ktorej dospeli Európsky parlament, Rada a EK počas tzv. trialógu, musí teraz formálne schváliť Európsky parlament a Rada.
Nové bezpečnostné prvky sa stanú povinnými v roku 2022. Odklad budú mať systém zlepšenia priameho výhľadu pre nákladné vozidlá a autobusy a rozšírená plocha nárazu hlavy pre osobné automobily a dodávky.
Tieto prvky budú povinné neskôr, pretože na ich zavedenie sú potrebné konštrukčné zmeny.