Ministerstvo dopravy SR má po vymenovaní štvrtej vlády Roberta Fica už úplne vymenené vedenie. Tento rezort s rozsiahlou pôsobnosťou si nový minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru-SD) prevzal od svojho dočasného predchodcu Pavla Lančariča a kabinet mu už odsúhlasil aj najbližších spolupracovníkov na čele ministerstva.
Tajomníci Ministerstva dopravy SR
Štátny tajomník Igor Choma a štátna tajomníčka Denisa Žiláková (obaja nominanti Smeru-SD) od štvrtka na týchto politických postoch nahradili Jaroslava Kmeťa a Katarínu Brunckovú (pôvodne nominanti Sme rodina), ktorí ich vykonávali do stredy tri a pol roka počas troch vlád – zväčša za ministra Andreja Doležala do mája tohto roka.
Generálnym tajomníkom služobného úradu je Juraj Lovásik, nahradí Martina Janáčka. Vyštudovaný stavebný inžinier Igor Choma sa do rezortu dopravy vracia po siedmich rokoch.
Referendum o odmietnutí parkovacej politiky v Trnave sa musí konať, zrejme však bude až v novom roku
Počas prvej Ficovej vlády v rokoch 2006 až 2010 bol za ministra dopravy Ľubomíra Vážneho predsedom predstavenstva a generálnym riaditeľom Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS).
V rokoch 2007 až 2010 pôsobil aj ako splnomocnenec vlády pre urýchlenie výstavby nadradenej cestnej dopravnej infraštruktúry na Slovensku.
Podpísali kritizovanú mýtnu zmluvu
Funkciu predsedu dozornej rady v NDS vykonával v období 2012 až 2016 pri druhej vláde Fica, keď rezort dopravy riadil Ján Počiatek. NDS s Chomom na čele začiatkom roka 2009 podpísala mýtnu zmluvu, doteraz kritizovanú ako nevýhodnú pre štát.
Diaľničiari od októbra 2006 do júla 2010, keď ich viedol Choma, odovzdali do užívania pätnásť úsekov diaľnic a rýchlostných ciest v dĺžke takmer 130 kilometrov, z toho šesť úsekov v dĺžke 35 kilometrov v polovičnom profile, teda s dvomi pruhmi.
Lančarič zdôvodnil svoje rozhodnutie odvolať šéfa NDS a povedal, že po odchode z ministerstva nechce sedieť doma
Vyplýva to z prepočtov agentúry SITA na základe údajov o výstavbe, resp. dokončení týchto stavieb v uvedenom období. Z toho na hlavnej domácej diaľnici D1 vtedy pribudlo sedem úsekov v dĺžke 76 kilometrov, vrátane jedného polovičného dlhého skoro 5 kilometrov.
Choma zastával rôzne vysoké funkcie
Choma bol pred vymenovaním za štátneho tajomníka podľa jeho životopisu od roku 2019 predsedom dozornej rady a členom predstavenstva stavebnej spoločnosti Váhostav – SK. Pôsobil v nej aj v rokoch 1987 až 1999.
Poslancom Národnej rady SR bol v rokoch 2010 až 2012 a 2016 až 2020, funkcie predsedu a podpredsedu parlamentného výboru pre verejnú správu a regionálny rozvoj zastával v rokoch 2010 až 2020. Bol aj primátorom Žiliny medzi rokmi 2010 až 2018.
Nikto nie je dokonalý, zastal sa Lančarič diaľničiarov a neuzavretý tender neohrozí zníženie nákladov na výber mýta
Denisa Žiláková vyštudovala právo a manažment, venovala sa najmä eurofondom a informatizácii. Od roku 2020 do leta 2023 bola na Ministerstve investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR generálnou riaditeľkou sekcie Centrálny koordinačný orgán pre eurofondy.
Skúsenosti Žilákovej
Ministerstvo v tom čase viedli Veronika Remišová (Za ľudí) a počas úradníckej vlády Peter Balík. Žiláková štyri roky predtým od roku 2016 vykonávala tú istú pozíciu aj na už bývalom Úrade podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu SR, ktorý v tom čase ako vicepremiéri viedli Peter Pellegrini a Richard Raši (vtedy Smeru-SD, v súčasnosti Hlas-SD).
Náklady na mýto by mali výrazne klesnúť, očakáva Lančarič po zavedení novej služby (video)
Na ministerstve dopravy bola Žiláková generálnou riaditeľkou sekcie Operačného programu Doprava v rokoch 2012 až 2016, predtým na ministerstve financií päť rokov šéfovala odboru riadenia Operačného programu Informatizácia spoločnosti a ešte skôr viac ako rok na ministerstve dopravy sekcii informatizácia spoločnosti.
Slovensko vo využívaní eurofondov dlhodobo zaostáva. Výnimkou nie je ani dobiehajúce programové obdobie 2014 až 2020, keď krajina dočerpáva z eurozdrojov miliardy eur na poslednú chvíľu.
Napriek opatreniam úradníckej vlády, ktoré by mali zachrániť pred prepadnutím zhruba 700 miliónov eur, stále môže byť ohrozených ešte asi 100 miliónov eur.