Novela zákona o dráhach, ktorú v stredu schválila Národná rada SR, upravuje ustanovenia týkajúce sa poverovania právnických osôb na vykonávanie posudzovania zhody s vnútroštátnymi predpismi v prípade, ak základné požiadavky na posúdenie vhodnosti subsystému nie sú obsiahnuté v technických špecifikáciách interoperability.
Odstraňuje sa dvojaké oprávňovanie právnických osôb na vykonávanie postupov posudzovania zhody s vnútroštátnymi predpismi, ktoré má v súčasnosti formu poverenia vydávaného ministerstvom dopravy a zároveň autorizácie udeľovanej Úradom pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo SR.
Konkrétnu lehotu určí manažér
Novela, ktorú pripravilo ministerstvo dopravy a výstavby, zosúlaďuje lehotu na prijatie žiadosti o pridelenie kapacity železničnej infraštruktúry v súvislosti s jednotným európskym železničným priestorom a v nadväznosti na prípravu nového systému tvorby cestovných poriadkov.
Železničná spoločnosť zmodernizuje pätnásť tatranských vlakov za vyše tridsať miliónov eur
Konkrétnu lehotu určuje manažér infraštruktúry v podmienkach využívania železničnej siete a pri jej určovaní rešpektuje pravidlo, že sa nesmie skončiť skôr ako dvanásť mesiacov pred zmenou cestovného poriadku.
Splnomocnenie certifikačných orgánov
Podľa ministra dopravy a výstavby Andreja Doležala (nom. Sme rodina), ktorý zmeny odôvodnil, zároveň sa upravuje zmena spôsobu splnomocnenia certifikačných orgánov na výkon činností súvisiace s údržbou železničných koľajových vozidiel z uznávania na akreditáciu, nakoľko od januára 2020 na Slovensku existuje subjekt, ktorý akredituje orgány posudzovania zhody pre túto činnosť, a to v súlade s vykonávacím nariadením Európskej komisie. Kompetencia certifikačných orgánov v tejto oblasti je preto nadbytočná a duplicitná. Novela o dráhach po schválení nadobudne účinnosť 1. decembra 2021.
Parlament schválil aj Svrčekove návrhy
Poslanci zároveň schválili pozmeňujúci a doplňujúci návrh Miloša Svrčeka (Sme rodina) o tom, aby sa križovanie nových hlavných železničných tratí s cestnými komunikáciami zriaďovalo ako mimoúrovňové.
Zmena ceny cestovného vo vlakoch je na stole, podľa Doležala je to legitímne so zvýšením výnosov
Pri modernizácii existujúcich hlavných a vedľajších železničných tratí pre rýchlosť viac ako 120 kilometrov za hodinu alebo pri modernizácii križujúcich cestných komunikácií stavebník existujúce úrovňové križovanie prestavia na mimoúrovňové križovanie, alebo ho zruší.