Zatraktívnenie vlakov a systémové riešenie financovania Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) je hlavným cieľom jej nového generálneho riaditeľa Romana Koreňa. Ako zároveň vyhlásil vo štvrtkovej online diskusii, napriek tomu, že ZSSK doteraz vždy dokázala naplánovať svoj rozpočet, vrátane nákladov i tržieb, jej požiadavky v rámci štátneho rozpočtu nikdy neboli reflektované.
Aj preto bolo treba vždy spoločnosť dodatočne finančne podporiť. V súčasnosti sú tieto doplatky podľa neho na úrovni okolo 64 miliónov eur.
Národný dopravca pocíti veľký úbytok cestujúcich na celkovom hospodárení, aj keď ľudia sa do vlakov už vracajú
Ako podotkol minister dopravy Andrej Doležal, už pri plánovaní štátneho rozpočtu na rok 2021 upozornil ministerstvo financií, že treba dať ZSSK v danom roku vždy toľko financií, koľko stoja dopravné výkony vo verejnom záujme. Napriek tomu k takémuto kroku podľa neho nedošlo.
Vždy dostali menej
„To je aj dôvod, prečo to vyzerá tak, že ZSSK nehospodári kvalitne a žiada od štátu viac a viac peňazí. Celé je to však výsledkom toho, že štátna spoločnosť nikdy nedostala toľko, koľko potrebovala,“ dodal minister Doležal s tým, že aj preto boli schválené v rámci novely zákona o štátnom rozpočte peniaze pre ZSSK.
Generálny riaditeľ ZSSK priznáva, že spoločnosť je akousi čiernou dierou, kde financie každoročne miznú a náklady rastú. Je to však spôsobené aj tým, že požiadavky na ZSSK sú stále vyššie a tržby aj pre pandémiu koronavírusu výrazne klesli.
Problémy spôsobuje podľa neho aj skutočnosť, že v rámci šetrenia v minulých rokoch sa neinvestovalo do opráv a údržby vlakov tak, ako by sa malo. Roman Koreň preto víta, že predchádzajúce vedenie ZSSK tento trend zmenilo a v posledných rokoch investovalo aj do vozového parku vrátane starších vlakov.
Dopravné výkony nie sú zadarmo
Podľa Romana Koreňa téma bezplatnej dopravy je politickou záležitosťou. Zároveň však upozornil, že síce doprava je zadarmo pre dôchodcov, žiakov a študentov, ale spoločnosť toto celé stojí, čo sa týka straty tržieb, okolo 30 miliónov eur ročne.
Druhá vec, a to požiadavka na zvýšenie kapacity vozňov pre bezplatných cestujúcich, sa pohybuje podľa neho tiež vo výške desiatok miliónov eur, môže ísť až o 30 miliónov eur. Podľa ministra Doležala je legitímne, že nové vedenie ZSSK poukazuje na problémy spôsobené aj s bezplatnou dopravou.
Doležal chce do roka ukončiť rokovania s dopravcami o prevádzke železničnej trate Bratislava - Komárno
Generálny riaditeľ ZSSK navrhuje, aby bezplatné cestovanie pre žiakov a študentov platilo len na cesty z bydliska do školy a naspäť. Pripúšťa však aj možnosť, že by mali určené kilometre, ktoré by mohli využiť okrem návštevy škôl aj na cestu za rekreáciou.
Minister dopravy Doležal navrhuje, aby sa doterajší systém zachoval a štát zaplatil ZSSK tie financie, o ktoré každoročne prichádza pre bezplatnú dopravu. „Netvárme sa, že tie dopravné výkony sú zadarmo. Vlaková služba pre verejnosť nikdy nebude zisková a vždy bude štát dačo stáť,“ dodal Andrej Doležal.