Národná diaľničná spoločnosť (NDS) zaznamenala na 13,5-kilometrovom úseku rýchlostnej cesty R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce v Novohade za prvý rok jeho prevádzky viac ako 3 milióny prejazdov vozidiel, z toho 688-tisíc nákladných áut.
Sprejazdnený úsek podľa diaľničiarov urýchlil dopravu, znížil riziko dopravných nehôd, ale najmä zásadne odbremenil obyvateľov Mýtnej a Lovinobane od tisícov osobných a stoviek nákladných vozidiel, ktoré denne ich obcami prechádzali.
„Priemerná denná intenzita na úseku R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce za rok 2023 predstavovala vyše 8 600 vozidiel. Viac ako pätinu tvorili nákladné vozidlá,“ priblížil odborník na spracovanie dopravných údajov (NDS) Peter Biroš. „Počas pracovných dní cestu využívalo v priemere až 9 300 automobilov,“ spresnil.
Zvýšenie komfortu obyvateľov
Odklonenie osobnej a nákladnej dopravy mimo intravilánov sa podľa NDS prejavilo vyššou bezpečnosťou obyvateľov obcí aj samotných motoristov. Pred otvorením úseku R2 v okrese Lučenec 80 % z celkového počtu vozidiel predstavovala tranzitná doprava, teda vozidlá obcami len prechádzali.
Rýchlostná cesta R1 sa môže predĺžiť, je to dôležitý dopravný projekt v banskobystrickom regióne
„Spojazdnený úsek zásadným spôsobom zvýšil komfort obyvateľov Mýtnej a Lovinobane. Znížila sa miera hluku a znečistenia ovzdušia. Práve cestná doprava je významným producentom prachových častíc PM10,“ priblížili diaľničiari.
Ide o hrubé častice prachu vo veľkosti 10 mikrometrov. Presmerovanie tranzitnej dopravy mimo obývaných oblastí patrí medzi najefektívnejšie spôsoby ako skvalitňovať ovzdušie v mestách a obciach.
Jedenásť mostov
Na úseku R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce je 11 mostov, v prevádzke je od 19. decembra 2022. Most na tomto úseku pri Mýtnej, ktorý od otvorenia vykazoval známky sadania, začiatkom júna postupne sprejazdnili. V prvom roku majú most sledovať raz za štvrťrok, v ďalšom období dvakrát ročne a neskôr raz ročne.
Výstavba úseku trvala takmer tri a pol roka, pôvodne mal byť dokončený v lete 2021. Zhotoviteľom stavby bolo združenie stavebných spoločností Metrostav, Hochtief SK a Hochtief CZ.
Úsek R2 sa pôvodne zaviazali dokončiť za zmluvnú cenu takmer 128 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH), tá po viacerých zmenách postupne vzrástla do otvorenia úseku pred rokom skoro na 137 miliónov eur bez dane.
Náklady oproti vysúťaženej cene stúpli
Dodatočne sa pre rast cien stavebných materiálov zvýšila aktuálne zhruba na 146 miliónov eur bez DPH. Náklady oproti vysúťaženej zmluvnej cene stúpli o 18 miliónov eur bez dane, alebo o 14 %. NDS financovala výstavbu rýchlocesty zo zdrojov štátneho rozpočtu.
Táto cesta nadviaže na deväťkilometrový úsek R2 Kriváň – Mýtna, ktorý je aktuálne vo výstavbe od jari 2020. Oproti pôvodnému plánu má trvať o viac ako rok dlhšie do júna 2025. podľa plánov mali túto stavbu dokončiť v marci 2024. Po dobudovaní ušetrí 20-kilometrový ťah R2 Kriváň – Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce motoristom asi osem minút.
Po dokončení úseku R2 Kriváň – Mýtna povedie súvislá trasa rýchlocesty od Zvolena po Tomášovce v dĺžke takmer 41 kilometrov. Úsek R2 Zvolen, východ – Pstruša je v prevádzke od roku 2017 a úsek Pstruša – Kriváň od roku 2015.