- aktualizované 12. januára 2023, 7:35
Podobu plánovanej trasy diaľnice D1 medzi Košicami a štátnou hranicou s Ukrajinou určí pripravovaná štúdia realizovateľnosti.
Úsek potrebný pre rozvoj Zemplína
Štátny tajomník Ministerstva dopravy SR Jaroslav Kmeť (nom. Sme rodina) hovorí, že z hľadiska súčasnej dopravnej intenzity to vyzerá na polovičný profil, avšak na druhej strane ide o cestu transeurópskeho dopravného koridoru a ten má podmienku byť v plnom profile.
Diaľnica D1 na Zemplíne má už v rámci štúdie realizovateľnosti ukončené všetky dopravné prieskumy v území
„Budeme musieť rokovať s Útvarom hodnoty za peniaze a vo výsledku spraviť nejaké rozhodnutie. Netreba však predbiehať, ale musíme si počkať na výsledky štúdie,“ uviedol v rozhovore pre agentúru SITA a portál SITA Doprava Kmeť.
Udalosti predchádzajúcich mesiacov podľa neho ukázali, že je potrebné mať kvalitné a rýchle spojenie s Ukrajinou. „Navyše, tento úsek diaľnice je potrebný pre rozvoj Zemplína,“ poznamenal rezortný štátny tajomník.
Vyhodnocovanie prieskumov
Štúdia realizovateľnosti pre poslednú časť D1 k hraniciam s Ukrajinou by mala byť hotová na prelome mája a júna.
„V súčasnosti sa vyhodnocujú dopravné prieskumy v území. Na základe nich sa vypracujú trasovania diaľnice a výsledný dopravný model,“ informoval následne na sociálnej sieti Kmeť.
Diaľnica D1 spojí Slovensko s Ukrajinou cez hraničný priechod Vyšné Nemecké - Užhorod
Skúsenosti zo sveta, ale aj Slovenska podľa neho ukazujú, že k rozvoju regiónov pomáha výstavba dopravnej infraštruktúry, cestnej a železničnej.
Zvýšil by sa potenciál regiónu
„V rámci Slovenska ide o významný dopravný projekt. Vie priniesť nových investorov na Zemplín. Automobilky a iné výrobné podniky hľadajú svojich subdodávateľov, ktorí sú v 30-minútovej vzdialenosti od továrne,“ priblížil Kmeť. Vystavaním diaľnice tak podľa neho môžu prísť nové podniky na Dolný a Horný Zemplín pre automobilku Volvo či spoločnosť Bosch.
Diaľnica D1 Bratislava - Košice sa stavia už polstoročie. Ak by mala inú trasa, mohla byť hotová
„Región Zemplína ponúka mnoho atraktívnych miest pre turistov. Výstavbou diaľnice sa zvyšuje aj potenciál regiónu tak, ako tomu bolo v prípade Liptova a Vysokých Tatier. A ide o strategickú komunikáciu, ktorá bude prepájať Slovensko s Ukrajinou v čase, keď bude prúdiť tovar pre obnovu z krajín Európskej únie,“ dodal Kmeť.
O spoločnom sne východniarov – diaľnici na Zemplíne diskutoval štátny tajomník s generálnym riaditeľom Národnej diaľničnej spoločnosti Vladimírom Jackom, predsedom Občianskeho združenia Diaľnica na Zemplín Petrom Báthorym a poslancom Národnej rady SR za Sme rodina Milošom Svrčekom. Všetci pochádzajú z východného Slovenska.