Obchádzková trasa cez mesto Vysoké Tatry a Tatranský národný park pre opravu mosta v Kežmarku je neakceptovateľná. Podpredsedníčka vlády a ministerka pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Gabriela Matečná to uviedla na sobotňajšom rokovaní s primátorom Vysokých Tatier Jánom Mokošom.
Ako v nedeľu prostredníctvom tlačovej správy informovalo ministerstvo, Matečná už v spolupráci s ministrom obrany Petrom Gajdošom pracuje na inom riešení situácie.
Nevhodná Cesta slobody
„Ako Tatranec som sa zhrozila, keď som sa o tejto hlúposti dozvedela. Toto riešenie, ktoré nikto nekonzultoval s mestom Vysoké Tatry, je absolútne neakceptovateľné. Tisícky kamiónov by ohrozili životy ľudí v Tatrách, spôsobili by vážne poškodenie cestných komunikácií, ohrozili najstarší národný park a priamo v sezóne plnej turistov úplne zablokovali cesty v Tatrách,“ uviedla ministerka.
Obchádzková trasa nakoniec pôjde cez mesto Vysoké Tatry, primátor zvažuje podnet na prokuratúru
Šéfka rezortu pôdohospodárstva pripomenula, že technický stav Cesty slobody nie je konštruovaný na také zaťaženie ani riziká. Poukázala na prípadnú nehodu kamióna a zaujíma ju, ako by sa v danom teréne pomedzi vozidlá presúvali záchranné zložky. O celom probléme v sobotu hovorila s primátorom Tatier.
„V Kežmarku mohli nájsť aj iné riešenia, napríklad postaviť dočasný most, prípadne zvoliť inú obchádzkovú trasu. Súčasné presmerovanie kategoricky odmietame. Rozhodli o nás bez nás. Toto riešenie vážne ohrozuje ľudí vo Vysokých Tatrách,“ skonštatoval Mokoš.
Priechodné riešenie
Podpredsedníčka vlády s primátorom konzultovala riešenie prejazdu cez cesty Vojenského obvodu Javorina.
„Konzultovala som toto riešenie s ministrom obrany Petrom Gajdošom aj s generálnym riaditeľom štátneho podniku Vojenské lesy a majetky Jánom Juricom. Obaja vidia toto riešenie ako priechodné,“ vysvetlila. O detailoch riešenia plánuje podpredsedníčka vlády verejnosť informovať v najbližšom období.
Tatranci spisujú petíciu, nesúhlasia s obchádzkovou trasou aj kamiónmi v meste
Obchádzková trasa pre problematický most v Kežmarku cez Vysoké Tatry má platiť od pondelka 20. januára od 10:00. Využívať ju budú môcť len vozidlá dopravnej obsluhy, teda zásobovacie autá. Podľa Slovenskej správy ciest (SSC) bude nákladná a tranzitná doprava nad 18 ton zo smeru od Starej Ľubovne a okolia odklonená v smere na Prešov cez Sabinov.
„Obchádzková trasa pre smer od Popradu a z Kežmarku a okolia vedená po cestách I. a II. triedy, a to Kežmarok – Spišská Belá – T. Kotlina (cesta I/66) – Tatranská Lomnica – Starý Smokovec (cesta II/537) – Poprad (II/534) bude určená len pre vozidlá dopravnej obsluhy so zákazom vjazdu nákladných vozidiel a tranzitu. Dôrazne žiadame vodičov o dodržiavanie stanovených trás,“ uviedla hovorkyňa SSC Lucia Karelová.
Obmedzenie do konca marca
Dopravné obmedzenie bude platné do ukončenia výstavby provizórneho premostenia cez rieku Poprad v Kežmarku, teda zrejme do konca marca 2020.
Tatranci proti obchádzkovej trase cez Vysoké Tatry spisujú petíciu, podpísalo ju viac ako tisíc ľudí. S trasou nesúhlasila rovnako Správa Tatranského národného parku (TANAP).
Obchádzka cez Vysoké Tatry pre most v Kežmarku zatiaľ nebude, cestári si počkajú na krízový štáb
Mimoriadna situácia pre zlý stav mosta v Kežmarku platí od polovice decembra v meste a od konca decembra aj v celom Prešovskom kraji. Dôvodom je kritická situácia plynulosti cestnej premávky, ktorú zapríčinil spomínaný stav mosta cez rieku Poprad na ceste I. triedy 66.
Slovenská správa ciest, ktorá je jeho správcom, na ňom obmedzila dopravu pre vozidlá nad 5 ton. S rekonštrukciou či prestavbou mosta sa zrejme nezačne skôr ako v druhej polovici roka 2020.