Obchvat Prešova chcú diaľničiari dokončiť načas. O miliónovej úspore pri jeho výstavbe mlčia

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
D1 Prešov, západ - Prešov, juh
Stavebné práce na obchvate Prešova na D1. Foto: SITA/Viktor Zamborský

Výstavba prešovského diaľničného obchvatu finišuje. Diaľničiari plánujú nový úsek pri Prešove dokončiť načas a motoristickej verejnosti ho odovzdať už v júli. Jeho súčasťou bude aj tunel, v ktorom sa aktuálne inštalujú technológie a dokončuje sa montáž dopravného značenia.

Mesto aj župa si od novej diaľnice sľubujú výrazný pokles tranzitnej dopravy, zatraktívnenie regiónu, rozvoj podnikania a pomoc pri tvorbe pracovných miest. Cena výstavby i napriek avizovaným miliónovým úsporám zostáva zatiaľ nezmenená.

Dvojkilometrový tunel

Diaľničný úsek Prešov západ – Prešov Juh má dĺžku 7,87 km a buduje ho konzorcium firiem Eurovia, Doprastav a Metrostav. Jeho výstavba začala v júni roku 2017 a súčasťou je aj 2,2 km dlhý tunel. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) ako investor ubezpečuje, že práce na novej diaľnici postupujú.

„Zostáva ešte ukončiť mosty vrátane zabezpečovacích zariadení, betónovú vozovku, vetvy križovatiek, prístupové cesty a terénne úpravy,“ vysvetlila pre portál NašaDoprava.sk hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková. Taktiež sa očakáva montáž protihlukových stien a dopravného značenia.

V tuneli chcú diaľničiari ešte namontovať technológiu, vodorovné značenie a vykonať funkčné skúšky. Nový úsek diaľnice plánujú dokončiť načas. „Aktuálne stále platí zmluvný termín ukončenia výstavby,“ prízvukuje Žgravčáková. Automobily by tak po novej diaľnici pri Prešove mohli začať jazdiť už začiatkom júla.

Zabudnutá zľava?

Nová diaľnica pri Prešove je financovaná zo zdrojov Európskej únie a zo štátneho rozpočtu. Víťaz tendra sa ju zaviazal postaviť za 356 miliónov eur. Bývalý minister dopravy Arpád Érsek už na začiatku výstavby avizoval zľavu 6 % z ceny diela. Úsporu vyčíslil stavebník na 15,2 milióna eur.

Generálny riaditeľ Eurovie Róbert Šinály v minulosti médiám povedal, že ušetrené zdroje pôjdu na úkor zisku konzorcia a vďaka zmenám v technickom riešení. Okamžitá úspora mala teda predstavovať päť miliónov eur a zvyšných 10 miliónov chcel stavebník hľadať počas celej výstavby diaľnice.

Aktuálne sa k deklarovaným úsporám nevyjadruje NDS, ani stavebník. Spoločnosť Eurovia na položené otázky neodpovedala, odporučila kontaktovať investora stavby. Struční boli aj diaľničiari. „Stále platí vysúťažená zmluvná cena diela,“ doplnila hovorkyňa NDS Žgravčáková.

Drahý úsek

Úsek pri Prešove je nateraz najdrahším na celej diaľnici D1. Cena za kilometer presahuje 40 miliónov eur. Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) však upozorňuje, že nie je správne porovnávať jednotkovú cenu medzi jednotlivými úsekmi diaľnice.

„Je rozdiel stavať diaľnicu v poli bez tunelov, bez zložitých mimoúrovňových križovatiek ako v zložitom teréne,“ zdôrazňuje analytik IDH Dalibor Trebichalský. Dodáva, že každá stavba je jedinečná a má svoju obtiažnosť.

Analytik tiež dáva do pozornosti reputáciu stavebníka. Tvrdí, že renomované spoločnosti dokážu dodržať termíny výstavby a požadované kvalitatívne parametre. „Nie tak, ako sa to stalo pri výstavbe tunela Višňové na úseku D1 Lietavská Lúčka -Dubná Skala,“ dopĺňa Trebichalský.

Odklonený tranzit

Nový diaľničný úsek výrazne pomôže krajskému mestu Prešov a priľahlým obciam odkloniť tranzitnú kamiónovú dopravu. Zhodujú sa na tom analytik, mesto aj samosprávny kraj.

„Po dokončení stavby sa odkloní celá tranzitná doprava z mesta Prešov na tento obchvat. Trasa tak bude viesť mimo intravilány obcí a miest,“ uviedol pre portál NašaDoprava.sk prešovský župan Milan Majerský (KDH).

Vydýchne si nielen metropola kraja, ale aj obce Solivar, Haniska a Petrovany. Prínosy diaľnice však nepocíti iba región, ale aj životné prostredie. „Znížia sa negatívne dopady tranzitu ako sú vibrácie, hluk, emisie, prašnosť. Zrýchli sa doprava v krajskom meste vzhľadom na nižší počet vozidiel,“ menuje Majerský.

Bezpečnosť a plynulosť premávky

Analytik Trebichalský dodáva, že novou diaľnicou sa zvýši bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky. Pripomína, že vodičom sa skráti doba jazdy zhruba o 30 minút v špičke a o 10 minút mimo špičky.

Prešovská župa si od novej diaľnice sľubuje aj zvýšenie atraktívnosti regiónu v očiach investorov.

„Významným faktorom pri ich rozhodovaní o novej výrobnej prevádzke je práve existencia nadradenej infraštruktúry. S tým úzko súvisí tvorba pracovných miest, znižovanie nezamestnanosti a odlivu obyvateľstva za zamestnaním,“ uzatvára prešovský župan Majerský.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Dalibor TrebichalskýEva ŽgravčákováMilan MajerskýRóbert Šinály
Firmy a inštitúcie DoprastavEuroviaIDH Inštitút pre dopravu a hospodárstvoMetrostavNDS Národná diaľničná spoločnosť