Investícia do štvorpruhovej druhej etapy severného obchvatu Prešova na rýchlostnej ceste R4 za 281 miliónov eur je spoločensky návratná. Informoval o tom v pondelok Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) po zhodnotení projektu.
Ešte efektívnejšia by bola podľa štúdie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) výstavba tejto časti obchvatu v polovičnom profile. „Pre nedostatky v analýze je však porovnávanie alternatív nespoľahlivé,“ uviedol ÚHP na sociálnej sieti.
Možné zníženie nákladov
Analytici odporúčajú, aby Ministerstvo dopravy a výstavby SR predložilo vláde na schválenie materiál, ktorý by zohľadňoval opravy v projekte oproti chybným podkladom z roku 2019.
Ministerstvo získalo eurofondy na výstavbu severného obchvatu Prešova, ušetrí takmer 70 miliónov eur
„V prípade rozhodnutia pokračovať vo výstavbe severného obchvatu v plnom profile je podľa hodnotenia ÚHP možné stavebné náklady znížiť o 18 miliónov eur,“ tvrdí ÚHP.
Vážne technické a metodické chyby
Analytici hodnotili celý severný obchvat Prešova na R4 už v roku 2017, keď NDS plánovala druhú etapu v polovičnom profile. V roku 2019 rezort dopravy získal od vlády poverenie na výstavbu štyroch pruhov. Rozhodlo sa na základe neverejnej analýzy bez hodnotenia ÚHP, pri ktorej sa neskôr ukázalo, že obsahovala vážne technické a metodické chyby.
„V aktuálnej štúdii NDS väčšinu chýb odstránila. Napriek tomu analýzy štyroch zo šiestich variantov investície obsahujú nedostatky, ktoré znemožňujú spoľahlivé hodnotenie. NDS preferuje severný obchvat v plnom profile, hoci existujú aj varianty s vyšším pomerom prínosov a nákladov. Podľa štúdie NDS je návratnejší polovičný profil,“ poznamenal ÚHP.
Investícia bez stavebného povolenia
Štúdia posúdila aj teoretickú možnosť výstavby východného obchvatu, ktorý aj po zohľadnení neskoršieho spustenia o šesť až desať rokov vychádza návratnejšie. Výber variantu dostavby NDS zdôvodňuje pripravenosťou projektu.
Výstavba prvej časti obchvatu Prešova je v druhej polovici, NDS podpíše zmluvu o financovaní projektu
„ÚHP v tejto súvislosti upozorňuje, že investícia zatiaľ nemá stavebné povolenie. Predstavuje to riziko pre vyhlásenie verejného obstarávania,“ dodali analytici.
Doležal žiada o súčinnosť ÚHP
Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nom. Sme rodina) 25. augusta informoval, že sú pripravení vyhlásiť verejné obstarávanie na zhotoviteľa aj druhej etapy obchvatu Prešova na R4, potrebný je len súhlas ÚHP.
„Nenamietam nič, že treba mať kontrolu nad verejnými financiami. Treba sa k ním správať hospodárne a efektívne, ale v tomto prípade všetkým Prešovčanom, všetkým na ministerstve a Národnej diaľničnej spoločnosti je jasné, že druhá etapa musí nadväzovať na prvú, ináč prvá nedáva zmysel,“ povedal Doležal vo videu na sociálnej sieti.
„V tejto chvíli mi len zostáva prosiť o súčinnosť Útvar hodnoty za peniaze a verím, že dostaneme čoskoro súhlas, aby sme mohli verejné obstarávanie spustiť,“ dodal minister dopravy.